Rytmika
PROGRAM
ZAJĘĆ RYTMICZNO-RUCHOWYCH w Przedszkolu Samorządowym w Ujeździe
1. Ogólne założenia programu:
Program przeznaczony jest do realizacji w grupach przedszkolnych
3,4,5,6 letnich . Program zawiera elementy edukacji muzycznej i
motoryczno-zdrowotnej. Realizowanie tego programu pozwoli rozbudzić u dzieci
zamiłowanie do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu
piosenki, rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz umiejętność uczenia się
melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiązaniu z muzyką.
Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe mają przyczynić się do wykształcenia u dzieci
dyscypliny, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć
korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
2.Cele ogólne
programu:
-Głównym celem zajęć muzyczno-ruchowych jest zapewnienie każdemu
dziecku warunków dla jego wszechstronnego i harmonijnego rozwoju oraz
kształtowanie różnych umiejętności, sprawności, postaw i nawyków.
3.Cele szczegółowe:
·
Kształtowanie
podstawowych zdolności muzycznych i sprawności psychoruchowych.
·
Kształtowanie i
rozwijanie słuchu muzycznego stosownie do możliwości dziecka
·
Wyrażanie rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim
otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów
·
Rozwijanie
zdolności motorycznych: szybkości, zwinności, skoczności i wytrzymałości.
·
Doskonalenie i
rozwijanie nawyków ruchowych.
·
Rozwijanie
umiejętności sprawnego poruszania się.
·
Rozwijanie
wyobraźni przestrzennej i czasowej .
·
Wyrabianie
pamięci i wyobraźni muzycznej oraz ruchowej.
·
Wyrabianie
umiejętności koncentracji uwagi.
·
Wdrażanie do
kulturalnego zachowania się i przestrzegania form obowiązujących w tańcu .
·
Eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem,
·
Rozwijanie u
dziecka wyobraźni muzycznej; poprzez słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, śpiewanie piosenki, poruszanie
się przy muzyce i do muzyki,
·
Dostrzeganie
zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyrażanie
jej ruchem, reagowanie na sygnały, muzykowanie z użyciem instrumentów oraz
innych źródeł dźwięku;
·
Śpiewanie piosenki z dziecięcego repertuaru oraz
łatwych piosenek ludowych;
·
Uczestniczenie w
zbiorowym muzykowaniu;
·
Wyrażanie emocji i zjawisk pozamuzycznych różnymi środkami
aktywności muzycznej; aktywne słuchanie i rozpoznawanie melodii, piosenki i pieśni, np. ważne dla
wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla
uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości
np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w
skupieniu słuchanie muzyki;
·
Wyrabianie
umiejętności współpracy w zespole i szybkiego wykonywania poleceń .
·
Rozwijanie
umiejętności tanecznych.
·
Kształtowanie
aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej .
·
Uwrażliwienie
na podstawowe wartości rytmiczne nut i pauz
·
Wykształcenie
umiejętności reagowania ruchem na akcent metryczny ( dzieci 5, 6 letnie) w
taktach : dwudzielnych i trójdzielnych
4.Procedury osiągania celów
Pomysłowość, inwencja nauczania
oraz stopień zrozumienia idei programu wpływa na efektywność jego realizacji.
Pragnąc stworzyć dzieciom lepsze warunki do kształcenia osobowości, do
tworzenia siebie przez własną aktywność, samodzielne myślenie i przeżywanie
opieramy pracę pedagogiczną na różnych metodach i formach kontaktu z muzyką i
ruchem.
Podczas zajęć rytmicznych i
tanecznych mamy do dyspozycji szczególnego rodzaju pomoce: muzykę i ruch, które
są nie tylko bliskie emocjonalnie dzieciom, ale również zaspokajają ich
naturalne skłonności i równocześnie działają na nie porządkująco . Muzyka
rozwija wyobraźnię, wrażliwość estetyczną, emocjonalną, wyzwala bogate życie
wewnętrzne. Ruch, który jest powiązany z muzyką wpływa na możliwość
kontrolowanego rozładowania popędów /np. bieganie po sali/, a z drugiej strony
wymaga świadomego reagowania na umówione sygnały dźwiękowe. Dzięki temu,
umiejętność koncentracji i aktywność są równoprawnie wplecione w jedno
ćwiczenie.
Osobiste doznania i uczucie
przynależności do grupy podczas tego rodzaju zajęć, dają dziecku możność
doświadczenia muzyki i ruchu, jako wartości pomocnej w rozwijaniu twórczej i
harmonijnej osobowości. W związku z tym prowadzenie zajęć rytmiczno -
tanecznych powinno opierać się na realizacji następujących zagadnień:
1.Relaks - umiejętność odpoczynku
i odprężenia przy muzyce.
2.Technika ruchu - estetyczny
chód, siedzenie, sprawność ruchowa.
3.Hamowanie - reagowanie na
zmiany tempa, szybkie reagowanie na sygnały muzyczne.
4.Rozwijanie umiejętności
poruszania się w przestrzeni przez stosowanie ćwiczeń muzyczno - ruchowych
/poruszanie się w marszu, biegu, po obwodzie koła, w różnych kierunkach, w
rzędach i szeregach. 5.Interpretacja ruchowa utworów muzycznych -realizacja
ruchem treści programowych, nastroju, budowy.
6.Nauka podstawowych kroków
tanecznych - odstawny, dostawny, podskoki, cwał, przytupy, doskoki, wymachy,
obroty, klęki itd.
7.Opanowanie wybranych układów
tanecznych -np. polki, walczyka, krakowiaka, chodzonego lub tańca
współczesnego.
8.Realizacja tematów rytmicznych
za pomocą klaskania, tupania, pstrykania itp.
9.Śpiewanie prostych piosenek
wraz z ilustracją ruchową do nich.
5.Treści
nauczania rytmiki i tańca
W reakcjach ruchowych występujących w powiązaniu z muzyką można
wydzielić:
- Ruch wyrażający treści pozamuzyczne /zabawy ilustracyjne i
inscenizowane ze śpiewem, opowieści ruchowe, tańce/
- Ruch wyrażający elementy muzyczne zawarte w utworze tj. rytm, melodia,
dynamika, artykulacja, tempo, nastrój, budowa /zabawy rytmiczne ze śpiewem,
reakcje na zmiany akompaniamentu, interpretacja ruchowa utworów
instrumentalnych/
Program ten opiera się na bogatym materiale ćwiczeń muzyczno - ruchowych
i tanecznych, zróżnicowanych pod względem stopnia trudności i formy. Będą to:
1. Marsze, biegi i podskoki w takt muzyki.
2.Ćwiczenia w reagowaniu na frazy za pomocą gestów i ruchów.
3.Ćwiczenia w zwiększaniu i zmniejszaniu wartości rytmicznych tworzących
tematy rytmiczne /augmentacja i dyminuacja/.
4.Ćwiczenia ruchowej realizacji tematów rytmicznych o zmiennych metrach.
5.Ćwiczenia oddechowe /odprężające/.
6.Ćwiczenia dysocjacyjne /uniezależniające ruchy/.
7.Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne /przemiennie - uspokojenie i
odprężenie po aktywizacji ruchu/
8.Ćwiczenia słuchowe /np. reagowanie ruchem na wysokość i przebieg
frazy/
9.Ćwiczenia w improwizowaniu ruchu.
10.Ćwiczenia rytmiczno - taneczne ze śpiewem.
11.Ćwiczenia techniki tanecznej, elementów tanecznych nóg i ramion,
powiązania taneczne wykonywane w różnych kierunkach w przód, w tył, w prawo, w
lewo.
12.Ćwiczenia taneczne pojedynczo i parami, po przekątnej i w kole.
13.Scalanie elementów tanecznych w kompozycje ruchowo - przestrzenną.
14.Ćwiczenia rytmiczo - taneczne oparte na cwale, biegu, podskokach,
kroku polki, kroku walca oraz korowody taneczne.
6. Charakterystyka
programu i warunki realizacji
Program ten przeznaczony jest do nauczania rytmiki i tańca.
W cyklicznych spotkaniach biorą udział dzieci w wieku 3,4,5,6 lat. Zajęcia trwają 0,5
godziny i przeplatane są ruchem , śpiewem , tańcem i zabawami przy muzyce oraz
akompaniowaniem na instrumentach( poznawanych w zależności od wieku
uczestników)
Zajęcia powinny być prowadzone w salach dostosowanych do liczby
uczestników tak, aby można było poruszać się w nich swobodnie. Mają być widne,
dobrze oświetlone, czyste i przewietrzone. Uczestnicy muszą posiadać wygodne
stroje i miękkie obuwie ( lub
uczestniczyć bez obuwia).
Do prowadzenia zajęć rytmiczno-tanecznych niezbędne jest następujące
wyposażenie:
* instrument klawiszowy oraz zestaw instrumentów perkusyjnych(w tym
instrumentarium Orffa) ;
* sprzęt audio - wideo ;
* zestaw niezbędnych płyt CD,
* zestaw przyborów tj. kółka hula-hop, piłki, skakanki, szarfy, woreczki, chusta animacyjna, chusteczki
, piłeczki, bum bum rurki, itp. ;
Zajęcia pod względem treściowym powinny być tak zaplanowane, aby były
przejrzyste, ciekawe i różnorodne. Bezwzględnym warunkiem powodzenia programu
jest nawiązanie przyjaznego kontaktu nauczyciela z dzieckiem, opartego na
otwartości, wzajemnym zrozumieniu, akceptacji oraz poczuciu bezpieczeństwa.
Korygowanie poczynań dzieci powinno być prowadzone ostrożnie i z wyczuciem, aby nie zniechęcić
do zajęć. Nowe treści i zadania należy wprowadzać stopniowo w myśl zasady
stopniowania trudności.
7.Zakładane
rezultaty:
W trakcie prowadzonych zajęć
dziecko poprzez aktywne uczestnictwo nabędzie następujące umiejętności:
- prawidłowo reaguje ruchem na
podstawowe wartości rytmiczne nut i pauz ;
- potrafi wyczuć akcenty
metryczne w taktach dwudzielnych i trójdzielnych ;
- poprawnie reaguje na zmianę
tempa, dynamiki, artykulacji i metrum w muzyce;
- potrafi zastosować proste
instrumentarium ;
- nabędzie dbałości o estetykę
ruchu ;
- potrafi poruszać się i
zaplanować ruch w przestrzeni ;
- posiądzie dobrą koordynację
ruchową ;
- zna podstawowe kroki i
elementarne figury opracowanych tańców ;
- wyrobi i rozwinie pozytywne
społeczne zachowania (asertywność, empatię, odpowiedzialność, samodzielność,
współdziałanie w grupie, samokontrolę, samoocenę) ;
- podniesie ogólną sprawność
fizyczną i motorykę ;
- rozwinie indywidualne
uzdolnienia, zainteresowania i predyspozycje muzyczno-ruchowe
Ponieważ zajęcia będą prowadzone także w grupach mieszanych więc treści
zostały podzielone na IV poziomy
trudności w ich
wprowadzaniu. Poziom I najłatwiejszy - IV najtrudniejszy.
1.Śpiew i ćwiczenia mowy
Śpiew jest jedną z podstawowych form ekspresji dziecka, a
piosenka najprostszym utworem muzycznym, który dziecko jest w stanie przeżyć,
zrozumieć, zapamiętać
i odtworzyć. Dzięki różnorodności
charakteru i nastroju śpiewanych piosenek wzbogaca się świat uczuć dziecka,
kształtuje jego postawa estetyczna. Na prostym materiale śpiewanej piosenki
dziecko jest w stanie zaobserwować rytm, metrum, dynamikę, linię melodyczną,
budowę, charakter i nastrój czyli to wszystko,
co w przyszłości będzie podstawą świadomej percepcji utworu muzycznego. Teksty
piosenek poszerzają wiadomości o świecie i otoczeniu, wzbogacają doświadczenie,
rozwijają słownictwo dziecka, kształtują uczucia.
Zbiorowy śpiew wzmacnia więź z
grupą i uaktywnia dzieci nieśmiałe, zahamowane, które poprzez tą formę śpiewu
nawiązują kontakt z rówieśnikami.
Śpiew wpływa pozytywnie na rozwój
fizyczny dziecka: wzmacnia aparat głosowy, rozwija klatkę piersiową, dotlenia
organizm, wyzwala naturalną potrzebę ekspresji – wpływa korzystnie na system
nerwowy.
Praca nad głosem dziecka obejmuje
prowadzenie:
a.
ćwiczeń
prawidłowej postawy i oddechu ( bez fonacji i z fonacją);
b.
ćwiczeń
artykulacji i dykcji;
c.
ćwiczeń
intonacji.
I
poziom
|
- wykonywanie ćwiczeń prawidłowej postawy i oddechu
- ćwiczenia artykulacji
- śpiewanie piosenek o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką,
obrazkiem (1, 2 w ciągu miesiąca), śpiew zbiorowy i indywidualny
- wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki
- utrwalanie piosenek poprzez różne formy doskonalące śpiew np.
powtarzanie fragmentu piosenki ze zmianą dynamiki
|
II poziom
|
- wykonywanie ćwiczeń ortofonicznych i emisyjnych w oparciu o
znane piosenki, według pomysłu dzieci i nauczycielki
- uczenie dwóch nowych piosenek w ciągu miesiąca
- rozwijanie możliwości słuchowo-głosowych poprzez śpiew
indywidualny
- improwizowanie głosem np. śpiewanie o ulubionej zabawce na wybranej melodii
|
III
poziom
|
- systematyczna praca nad poprawnym wydobywaniem głosu i
prawidłowym wymawianiem tekstu
- wykonywanie ćwiczeń logorytmicznych – mowa ekspresyjna
z akompaniamentem naturalnym i perkusyjnym
- powtarzanie wcześniej poznanych i uczenie się nowych piosenek
(2, 3 w ciągu miesiąca)
- improwizacje wokalne do krótkich, prostych wierszy czy przysłów
|
IV
poziom
|
- doskonalenie śpiewu poprzez systematyczne wykonywanie ćwiczeń
intonacji i dykcji
- uczenie się trzech nowych piosenek w ciągu miesiąca oraz
powtarzanie wcześniejszych
- śpiewanie piosenek indywidualnie, zespołowo, całą grupą
- powtarzanie głosem krótkich motywów melodycznych granych lub
śpiewanych przez nauczycielkę
- układanie i śpiewanie własnych rytmizowanych tekstów na temat
własnych przeżyć, obrazków, bajek
|
2.Ruch przy muzyce
Ruch należy do naturalnych
potrzeb dziecka, warunkujących jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny.
Jest on również bardzo ważnym środkiem kształcenia dyspozycji muzycznych i wpływa
także w zasadniczy sposób na ogólny rozwój dzieci.
Stanowi podstawową formę
reagowania na otaczający świat dźwięków: ich rytm, tempo, dynamikę, barwę,
nastrój.
Różnorodne formy ruchu:
- zabawy ruchowe ze śpiewem:
a.
ilustracyjne i
inscenizowane,
b.
rytmiczne,
c.
taneczne
- zabawy ruchowe przy akompaniamencie instrumentu:
a. ćwiczenia z zakresu techniki ruchu
wyrabiające poczucie świadomego ruchu,
naprężające i rozluźniające,
rozwijające koncentrację uwagi,
doskonalące koordynację ruchów,
wzmacniające różne grupy mięśni,
inhibicyjno - incytacyjne,
użytkowe
(różne sposoby ustawiania się, bieg, marsz, skoki, podskoki, cwał),
korektywne.
b.
zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki
(dynamika, agogika, rytm, artykulacja,
metrum, budowa formalna, wysokość
i barwa dźwięku),
c. opowieści ruchowe,
d. elementy tańca klasycznego i nowoczesnego,
e. tańce
ludowe: regionalne i narodowe,
f. tańce
charakterystyczne
I poziom
|
- udział w zabawach ruchowych ze śpiewem, ilustrowanie piosenek
ruchem
- zabawy rytmiczne przy akompaniamencie dowolnego instrumentu
muzycznego – w formie opowieści ruchowej
- ćwiczenia użytkowe:
bieg i marsz, skoki obunóż w
miejscu i z pozycji podpartego przysiadu, ustawianie się w rzędzie,
formowanie koła, dobieranie parami, ćwiczenie dużych grup mięśni, cwału
bocznego i kroku dosuwanego
- zabawy uwrażliwiające na różne elementy muzyki (skrajne zmiany
tempa dynamiki i rejestru wysokości dźwięku oraz jego barwę)
|
II poziom
|
ustawianie się w dwóch kołach,
szeregu, parach,, w luźnej grupie,
- utrzymywanie równowagi przy ćwiczeniach z przyrządami, skokach,
obrotach, staniu na jednej nodze itp.
- ćwiczenia doskonalące koordynację ruchów – wykonywanie dwóch
różnych czynności jednocześnie
- zabawy oparte na treści piosenek, obserwacji otoczenia
- zabawy taneczne, uczenie się prostych form tanecznych – kroku
podstawowego
- odpowiednie reagowanie ruchem na trzy rodzaje zmian agogiki,
dynamiki
i wysokości dźwięku
- zabawy inhibicyjno - incytacyjne
|
III poziom
|
- sprawne poruszanie się w czasie biegu, marszu i podskoków
- poruszanie się cwałem, galopem, podskokami z nogi na nogę,
- umiejętne reagowanie ruchem na zmiany metrum, artykulacji
akompaniamentu podczas zabaw
- nauka prostych kroków i figur tanecznych
|
IV
poziom
|
- estetyczne poruszanie się przy różnego rodzaju marszach,
biegach, skokach, cwałach itp.
- szybkie i prawidłowe reagowanie na różne sygnały hamowaniem i
pobudzaniem ruchu oraz ustawianiem się w sali z zachowaniem równych
odległości
- sprawne posługiwanie się rekwizytami w zabawach
- poznanie kroku podstawowego i prostych figur kilku tańców
|
3.Gra na instrumentach
Gra na instrumentach muzycznych
jest bardzo atrakcyjną formą zabawy dla dzieci. Poprzez grę dziecko kształci poczucie rytmu,
wrażliwość na barwę, uczy się różnicowania wysokości dźwięku oraz prowadzenia
linii melodycznej. Samodzielne muzykowanie wyzwala aktywność, rozwija
wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą. Gra na instrumentach wpływa na
koncentrację uwagi i zdyscyplinowanie, jest też doskonałym środkiem rozwijania
sprawności manualnych dziecka.
Po wstępnym okresie zapoznawania
dziecka z barwą i budową instrumentów można przejść do systematycznej nauki
gry. Do instrumentów o nieokreślonej wysokości dźwięku najbardziej popularnych
w przedszkolach należą: bębenek, tamburyn, grzechotka, kołatka, drewienka,
tarka, trójkąt, talerze oraz różnorodne brzękadełka wykonane przez dzieci przy
pomocy nauczycielki. Z instrumentów o określonej wysokości dźwięku można
wykorzystać w przedszkolu: dzwonki, ksylofony, metalofony i keyboard . Szeroko
należy stosować efekty akustyczne uzyskane poprzez ruch własnego ciała, jak
tupanie, uderzanie o uda itp.
Grę dzieci na instrumentach
wykorzystujemy:
-
w ćwiczeniach
rytmicznych, słuchowych i ruchowych,
-
w powiązaniu z
piosenką,
-
w zadaniach
twórczych.
I
poziom
|
- zapoznanie dzieci z budową i wyglądem instrumentów perkusyjnych:
grzechotki, kołatki i sposobem grania na nich
- szukanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które wydają
odgłosy, np. klucze, papier, łyżeczki oraz próby wydobywania z nich
dźwięków
- improwizowanie dźwiękiem – naśladowanie za pomocą instrumentów:
szumu wiatru, padającego deszczu
- wykorzystanie efektów akustycznych powstających przy ruchu
własnego ciała: klaskanie, tupanie, kląskanie itp.
- poznanie i rozróżnianie barwy dźwięku instrumentów muzycznych o
określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku np. flet prosty - kołatka
|
II
poziom
|
- zapoznanie z budową oraz sposobem gry na bębenku, tamburynie,
trójkącie
- poznawanie i różnicowanie głosów instrumentów muzycznych w
większym zakresie
- wykorzystanie gry na instrumentach do ćwiczeń słuchowych i
rytmicznych
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych: tupanie,
klaskanie, itp. jako akompaniamentu podczas słuchania i śpiewania
piosenek
|
III
Poziom
|
- zapoznanie z budową i techniką gry na takich instrumentach
melodycznych jak: dzwonki, bum bum rurki
- rozpoznawanie i nazywanie przedszkolnych instrumentów
perkusyjnych oraz usłyszanych w nagraniach
- stosowanie instrumentów i pomocy akustycznych do ilustrowania
zjawisk przyrody, improwizacji rytmicznych i melodycznych
- próby grania własnego akompaniamentu do piosenki
- szukanie nowych efektów brzmieniowych do muzycznego opracowania
wierszy i opowiadań
- stosowanie zmiennych technik gry na instrumentach perkusyjnych:
uderzanie, tremolo, klastery itp.
- wykonywanie akompaniamentu tutti i solo
|
IV
poziom
|
- doskonalenie techniki gry na instrumentach perkusyjnych
- utworzenie orkiestry perkusyjnej z dyrygentem
- wykonywanie na dzwonkach , flażoletach ( chętne dzieci), bum bum
rurkach prostych fragmentów
melodii znanych piosenek
- improwizacje rytmiczne na instrumentach do ćwiczeń ruchowych
- wykonywanie rytmów piosenek i prostych tematów rytmicznych na
instrumentach
- improwizacje melodii na pentatonice
- wykonywanie akompaniamentu burdonowego do piosenek
- samodzielne wykonywanie prostych instrumentów perkusyjnych z
wykorzystaniem różnorodnych materiałów, np. puszek, pudełek, kapsli,
koralików, fasoli itp.
- wykonywanie ostinata rytmiczno - melodycznego
|
4.Słuchanie muzyki
Zakres percepcji słuchowej dzieci
w przedszkolu obejmuje trzy rodzaje aktywności:
-
słuchania mowy
ludzkiej, odgłosów cywilizowanego środowiska i głosów natury,
-
słuchania
śpiewu i gry instrumentalnej w czasie ćwiczeń i zabaw,
-
słuchania
muzyki „żywej” i z nagrań.
Dzieci powinny nauczyć się
rozróżniać i klasyfikować te dźwięki i odgłosy oraz cechy dźwięku, takie jak
barwa, czas trwania i natężenie, rodzaj i odległość źródła pochodzenia itd., a
także umieć dostrzegać ich piękno.
I
poziom
|
- wsłuchiwanie się w dźwięki mowy,
odróżnianie głosu męskiego i żeńskiego
- spostrzeganie i rozróżnianie zjawisk
akustycznych w otoczeniu społecznym
i przyrodniczym
- słuchanie piosenek z tekstem o treści
zrozumiałej dla dzieci , ilustrowanych zabawką, kukiełką, obrazkiem
- odróżnianie rejestrów dźwięków
wydobywanych na pianinie: niskiego i wysokiego
- określanie czy muzyka jest głośna czy
cicha
- rozpoznawanie akompaniamentu szybkiego
i wolnego
- odróżnianie dźwięku trzech
instrumentów perkusyjnych: bębenka, kołatki i dzwonków
- rozpoznawanie melodii znanej piosenki
- prawidłowe reagowanie na kilka prostych
sygnałów dźwiękowych
- słuchanie muzyki instrumentalnej na
żywo związanej z treścią pozamuzyczną
- uczestniczenie w organizowanych w
przedszkolu koncertach muzycznych
|
II
Poziom
|
- zwiększenie zakresu wysłuchiwanych i
rozpoznawanych dźwięków z
otoczenia i przyrody
- wsłuchiwanie się w ciszę
- rozpoznawanie rejestru wysokiego,
średniego i niskiego
- określanie tempa szybkiego, średnio
szybkiego i wolnego
- odróżnianie dynamiki o różnym
natężeniu (głośno, cicho, średnio) oraz o natężeniu stopniowanym (coraz
ciszej, coraz głośniej)
- rozpoznawanie odgłosów wydobywanych z
różnych przedmiotów
- odróżnianie dźwięku kilku instrumentów
- rozpoznawanie głosu kolegów z grupy
- poznawanie znanych piosenek po
usłyszeniu ich fragmentów melodycznych
- rozpoznawanie i określanie charakteru muzyki
(wesoła, skoczna, smutna)
- słuchanie muzyki na żywo: śpiewanej
przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym pacynką lub obrazkiem, muzyki
instrumentalnej o charakterze ilustracyjnym
|
III
poziom
|
- słuchanie i rozpoznawanie odległości
dźwięku (bliżej – dalej)
- wysłuchiwanie i określanie kierunku, z
którego dochodzi głos
- nabywanie wrażliwości na niewielkie
różnice dźwięku np. odbicie piłki od podłogi, ściany, dywanu
- rozpoznawanie i określanie trzech rejestrów wysokości dźwięku,
trzech rodzajów tempa, dynamiki wraz z ich stopniowymi zmianami (to
znaczy: coraz wyżej, niżej, coraz szybciej, wolniej, coraz głośniej,
ciszej)
- określenie budowy wysłuchanej
piosenki (ilość zwrotek, refren,
powtórzenie)
- rozpoznawanie akompaniamentu do biegu,
marszu, podskoków, krakowiaka, walca
- pokazywanie ręką kierunku linii
melodycznej podczas słuchania piosenki
- słuchanie utworów muzyki
instrumentalnej granej na żywo lub odtwarzanej mechanicznie
- aktywne uczestniczenie w słuchaniu
koncertów muzycznych w przedszkolu, uczenie właściwego zachowania się
podczas koncertów
|
IV
poziom
|
wysłuchiwanie i
podawanie liczby dźwięków
określanie ilości
usłyszanych dźwięków w tym samym czasie
powtarzanie kilku
dźwięków następujących po sobie
powtarzanie głosem kilku dźwięków
zagranych na instrumencie
melodycznym
- prawidłowe rozróżnianie dynamiki,
tempa, rejestrów w muzyce oraz określanie linii melodycznej
- rozpoznawanie znanych piosenek, tańców
oraz wybranych utworów instrumentalnych po usłyszeniu ich fragmentów
melodycznych i rytmicznych
- określanie charakteru i nastroju
słuchanej muzyki
- rozpoznawanie budowy AB, ABA, ABC w
piosenkach i tańcach
- MUZOGRAMY
- rozpoznawanie i właściwe określanie
metrum dwu-, trzy- i czteromiarowe
- uczestniczenie w organizowanych
koncertach muzycznych, przestrzeganie odpowiedniego zachowania się
podczas odbioru muzyki
|
5.Tworzenie muzyki
Twórczość małego dziecka jest zaspokojeniem istotnych
potrzeb: potrzeby działania, ekspresji i realizacji. Angażuje wszystkie funkcje
motoryczne i zmysłowe, a także życie uczuciowe, wyobraźnię i potrzebę
naśladowania.
Pedagogika dąży do
ukształtowania u dzieci postawy twórczej w każdej dziedzinie ich działalności.
Wykorzystanie wszystkich form wychowania muzycznego w przedszkolu jako momentów
mogących rozwijać twórcze dyspozycje dzieci jest realizacją tych dążeń.
Należy zmierzać do tego, aby
aktywność twórcza dzieci rozwijała się w każdym działaniu, aby stała się
wewnętrzną potrzebą. Dzieci odnoszą się do własnej, samodzielnej działalności z
entuzjazmem i zaangażowaniem.
Respektowanie dziecięcej spontanicznej twórczości nie
powinno się jednak urzeczywistniać w pozostawianiu dzieciom całkowitej swobody,
ale w organizowaniu ich działalności.
Kształcenie i rozwijanie inwencji
twórczej dzieci realizowane powinno być za pomocą:
a) improwizacji mówionych:
- rytmizowanie podanych tekstów;
- tworzenie własnych zrytmizowanych
tekstów;
- tworzenie tekstów do podanego
rytmu.
b)
improwizacji
wokalnych:
- śpiewanie własnych melodii do
podanych słów;
- śpiewanie własnych melodii do podanego rytmu;
-
improwizowane kończenie rozpoczętej frazy.
c)
improwizacji
instrumentalnych:
- dobieranie akompaniamentu
instrumentalnego do śpiewanych
piosenek, słuchanych utworów instrumentalnych;
- tworzenie krótkich schematów rytmicznych;
- improwizacje rytmiczno-melodyczne do zabaw.
d)
improwizacji
ruchowych:
- improwizacje ruchowe do podanej
melodii, tematu rytmicznego;
- zabawy ruchowe wg samodzielnych
pomysłów dzieci;
- ilustracje ruchowe wybranego
tematu pozamuzycznego.
e) integracji
różnych form ekspresji twórczej:
- realizacja form muzycznych AB, ABA, ronda
- plastyczna interpretacja piosenek, utworów
instrumentalnych lub ich niektórych elementów (linia
melodyczna, artykulacja itp.),
- tworzenie improwizacji instrumentalnych na podstawie
obejrzanego filmu, przedstawienia teatralnego,
wysłuchanej bajki, wiersza itp.
I
poziom
|
·
ruch
wyrażający treści pozamuzyczne utworu, np. naśladowanie poruszania się
zwierząt, odtwarzanie ruchem treści piosenki,
·
samorodna
rytmizacja tekstów z zabarwieniem dynamicznym w związku z określonymi stanami uczuciowymi dziecka,
·
„zabawy
słowem” – powtarzanie słów ze zmianą ich akcentu, intonacji itp.
|
II
poziom
|
przez jedno
dziecko.
|
III
poziom
|
- „zabawy w echo” - powtarzanie słów lub
krótkich tekstów z uwzględnieniem podanego rytmu, tempa, dynamiki,
intonacji itp. oraz prezentowanie przez dzieci wzorów do powtórzenia,
- ćwiczenie „Powiedz to samo inaczej” –
krótkie podane zrytmizowane zdanie (np. przysłowie, wyliczanka, zagadka)
należy powiedzieć inaczej, zmieniając jego rytm, tempo, intonację,
dynamikę lub barwę
- dobieranie innego niż podane słowa lub
tekstu do podanego rytmu,
- improwizowanie krótkich opowiadań na
dowolny temat ilustrowanych efektami muzycznymi,
- śpiewana improwizowana odpowiedź na
zadane pytania,
- improwizacje wokalne poddane pewnej
dyscyplinie rytmicznej – dobieranie własnych melodii do krótkich wierszyków,
porzekadeł, zagadek itp.
- improwizacje o charakterze
dźwiękonaśladowczym np. tykanie zegara – staccato na bębenku
- łańcuch rytmiczny – rytm improwizowany
przez jedno dziecko powtarza stojący obok kolega, który wymyśla własny
rytm i przekazuje go następnemu dziecku itd.
- proponowanie przez dzieci różnych
ruchów w zabawach ilustracyjnych i inscenizowanych ze śpiewem,
- zabawy przy improwizowanym
akompaniamencie wprowadzającym
zmiany w melodii, tempie, dynamice, rejestrze, rytmie, nastroju
itp. – swobodna interpretacja
ruchowa muzyki,
- malowanie ilustracji do poszczególnych
zwrotek piosenki – tworzenie książeczki z obrazkami,
- malowanie ilustracji do utworu
instrumentalnego o charakterze programowym i znanym tytule.
|
IV
poziom
|
- mówienie frazy „b” w rytmie narzuconym
przez frazę „a”,
- tworzenie swobodnych tekstów –
opowiadań wiążących się ze słuchaną muzyką
- improwizacje wokalne na temat
wysłuchanych opowiadań, oglądanych obrazków lub filmów,
- śpiewane wypowiedzi na dowolne lub
zadane tematy,
- muzyczne opracowanie wierszy i
opowiadań,
- dźwiękowa ilustracja sytuacji i
postaci,
- improwizowanie rytmicznego akompaniamentu
do piosenki,
- ruch wiążący się z muzycznymi
elementami utworu:
układanie własnych
figur do tańca, indywidualnie lub
w niewielkich grupach,
ruchowa interpretacja
tematów rytmicznych oraz
krótkich utworów
instrumentalnych,
- realizacja form muzycznych AB, ABA,
ronda poprzez improwizacje mówione, wokalne, instrumentalne, ruchowe,
- prace plastyczne wykonane po
wysłuchaniu utworu instrumentalnego bez podania określonego tytułu,
- plastyczne przedstawienie niektórych elementów muzycznych
takich jak linia melodyczna, artykulacja, dynamika, barwa, rejestr,
budowa formalna.
|
6. Relaksacja
Warunki codziennego życia
wywołują u dzieci atmosferę napięcia, stają się przyczyną zaburzeń
emocjonalnych, obniżają sprawność psychiczną. Aby niwelować te zaburzenia,
zapobiegać nerwicom i stymulować rozwój dzieci proponuję stosować następujące
techniki relaksacyjne:
- elementy
muzykoterapii
- relaks
oddechowy,
- masaż
relaksacyjny,
Ćwiczenia relaksacyjne:
·
służą
wprowadzeniu przyjaznej atmosfery do nauki [stymulujące a nie sterujące
działania nauczyciela],
·
wpływają
stymulująco na zdolność koncentracji uwagi,
·
wspomagają
kształtowanie osobowości dziecka,
·
służą
zachowaniu i rozwijaniu duchowego zdrowia, przeciwdziałają: dezorientacji,
ubóstwu związków emocjonalnych, braku ruchu,
·
pomagają w
rozładowaniu niepotrzebnego stresu,
·
uspokojenia lub
uaktywnienia układu nerwowego,
·
wyeliminowania
niecelowych wyładowań ruchowych, zbędnych odruchów,
·
wyćwiczenia
koordynacji ruchowej,
·
wyładowania napięć
nerwowych i konfliktów uczuciowych,
·
odreagowania
przeżyć,
·
zmniejszenia
poczucia zagrożenia, lęku, izolacji emocjonalnej, trudności w porozumiewaniu
się.
Najważniejsze zadanie nauczyciela
polega n i e na uczeniu, ale na indywidualnym stymulowaniu procesów uczenia
się. Środkiem służącym do osiągnięcia tego zadania jest utrzymywanie
prawidłowej równowagi pomiędzy napięciem (koncentracją) i odprężeniem
(rozluźnieniem) dzieci w trakcie zajęć.
mgr Małgorzata Czechowicz