Dwujęzyczność
MISJA
Wychodząc
naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata, jednym z naczelnych priorytetów
naszego przedszkola uczyniliśmy tzw: „dwujęzyczność”, czyli powszechne,
codzienne, równoległe do języka ojczystego nauczanie języka angielskiego.
Dwujęzyczność to cel, który rozumiemy zarówno indywidualnie – jako inwestycję
tu i teraz w rozwój każdego dziecka, jak i społecznie – jako nowej jakości
fundament dla przyszłości naszego kraju.
Według
w/w koncepcji, z jednej strony dom rodzinny dziecka, a z drugiej - przedszkole,
muszą tworzyć swoistą „drużynę”, aby wspólnie prowadzić najmłodszych wprost do szeroko rozumianego
sukcesu!
KORZYŚCI
Oprócz
konkretnych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się z licznymi
korzyściami dla intelektu, psychiki oraz zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje bowiem
zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie
rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.
Bilingwizm
m.in. poprawia
koncentrację, wpływa
na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć, pogłębia
wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne
oraz empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają
lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji
społecznej oraz kulturowej.
METODA
Język
ojczysty poznajemy jeszcze w okresie prenatalnym; słysząc dochodzące z
otoczenia dźwięki, oswajamy się z nimi, a następnie przyswajamy, by w końcu
zacząć z tych zasobów stopniowo czynnie korzystać. Jak dowiodły liczne badania
naukowe, dziecko może równolegle oswajać i przyswajać dwa albo nawet więcej języków i to z
całym bogactwem przytoczonych powyżej dodatkowych korzyści.
„Program
Powszechnej Dwujęzyczności”, który realizujemy obecnie w grupie dzieci 3 –
letnich wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej
ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym
dzieciństwie równolegle do języka ojczystego.
Wszystko
zostało metodycznie zaplanowane od urodzenia aż do szóstego roku życia.
Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” (wiek 0-4), „Tom
and Keri” (wiek 3-6) w formie tzw: spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i
rozumiane w kontekście słowa, a nawet całe zwroty dostosowując wszystko do
typowych w danym wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu
język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.
Zgodnie z naczelnymi
zasadami koncepcji bilingwalnej nauczycielka – lektorka w pracy z najmłodszymi
posługiwać się będzie równolegle dwoma językami, zachęci do współpracy
najbliższych dziecka (polegającej przede wszystkim na powtarzaniu/utrwalaniu
realizowanego materiału/przekazywanych treści). Co więcej, prowadzona będzie
także systematyczna korespondencja (m.in.: listowna, czy też poprzez platformę
internetową) z wybranymi placówkami, krajowymi, jak i zagranicznymi (w tym
placówki oświatowe z Holandii, a także Słowenii), którym temat wczesnego
nauczania języka angielskiego jest szczególnie bliski.
Wykorzystano fragmenty materiału
informacyjnego platformy edukacyjnej:
dwujezycznedzieci.pl