Dwujęzyczność

 

MISJA

 

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego świata, jednym z naczelnych priorytetów naszego przedszkola uczyniliśmy tzw: „dwujęzyczność”, czyli powszechne, codzienne, równoległe do języka ojczystego nauczanie języka angielskiego. Dwujęzyczność to cel, który rozumiemy zarówno indywidualnie – jako inwestycję tu i teraz w rozwój każdego dziecka, jak i społecznie – jako nowej jakości fundament dla przyszłości naszego kraju.

Według w/w koncepcji, z jednej strony dom rodzinny dziecka, a z drugiej - przedszkole, muszą tworzyć swoistą „drużynę”, aby wspólnie prowadzić najmłodszych wprost do szeroko rozumianego sukcesu!

 

KORZYŚCI

Oprócz konkretnych umiejętności językowych dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki oraz zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje bowiem zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie.

Bilingwizm m.in. poprawia koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć, pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne oraz empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej oraz kulturowej.

METODA

Język ojczysty poznajemy jeszcze w okresie prenatalnym; słysząc dochodzące z otoczenia dźwięki, oswajamy się z nimi, a następnie przyswajamy, by w końcu zacząć z tych zasobów stopniowo czynnie korzystać. Jak dowiodły liczne badania naukowe, dziecko może równolegle oswajać i przyswajać dwa albo nawet więcej języków i to z całym bogactwem przytoczonych powyżej dodatkowych korzyści.

„Program Powszechnej Dwujęzyczności”, który realizujemy obecnie w grupie dzieci 3 – letnich wykorzystuje pierwszą na świecie, przełomową, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. 

Wszystko zostało metodycznie zaplanowane od urodzenia aż do szóstego roku życia. Specjalnie przygotowane dwie serie edukacyjne: „Baby Beetles” (wiek 0-4), „Tom and Keri” (wiek 3-6) w formie tzw: spirali językowej wprowadzają rozpoznawane i rozumiane w kontekście słowa, a nawet całe zwroty dostosowując wszystko do typowych w danym wieku możliwości i zainteresowań. Dzięki temu język angielski nigdy nie staje się dla dziecka językiem obcym.

Zgodnie z naczelnymi zasadami koncepcji bilingwalnej nauczycielka – lektorka w pracy z najmłodszymi posługiwać się będzie równolegle dwoma językami, zachęci do współpracy najbliższych dziecka (polegającej przede wszystkim na powtarzaniu/utrwalaniu realizowanego materiału/przekazywanych treści). Co więcej, prowadzona będzie także systematyczna korespondencja (m.in.: listowna, czy też poprzez platformę internetową) z wybranymi placówkami, krajowymi, jak i zagranicznymi (w tym placówki oświatowe z Holandii, a także Słowenii), którym temat wczesnego nauczania języka angielskiego jest szczególnie bliski.

 

Wykorzystano fragmenty materiału informacyjnego  platformy edukacyjnej: dwujezycznedzieci.pl


LogoBIP

Wyszukiwarka