Plan Daltoński
Plan Daltoński –
„rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym samodzielności, odpowiedzialności i współpracy”.
Jak doszło do
powstania pomysłu?
W 2009 roku dyrektor Przedszkola
Samorządowego w Ujeździe – mgr Emilia Małagowska uczestniczyła w Warszawie w konferencji poświęconej
metodyce „Planu Daltońskiego”. Zafascynowana, przedstawiła naczelne jej
założenia na jednym z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
W celu jeszcze lepszego
poznania praktycznego zastosowania „Planu Daltońskiego”
w przedszkolnej, a także szkolnej praktyce Pani dyrektor wyjechała z tygodniową wizytą do
placówek oświatowych w Holandii, gdzie też miała możliwość wnikliwej obserwacji
pracy dzieci
w tzw: „szkołach daltońskich”.
Po powrocie na zorganizowanym spotkaniu wszystkich
nauczycielek naszego przedszkola, oglądałyśmy zdjęcia, a także filmy
dokumentujące wizytę
w holenderskich „szkołach daltońskich”.
Kadra Pedagogiczna będąca pod ogromnym wrażeniem
zaprezentowanych rozwiązań organizacyjnych, jak i aspektem wychowawczym
analizowanej koncepcji postanowiła zgodnie wykorzystać jej wybrane elementy we
wszystkich
5 grupach działających na terenie placówki (w przedziale wiekowym dzieci od 3
do 6 lat) i stworzyć w konsekwencji na użytek Przedszkola Samorządowego
w Ujeździe innowację pedagogiczną.
Wiadomości na
temat koncepcji planu daltońskiego zdobywałyśmy:
1. Szkolenie z zakresu
organizacji środowiska wg planu daltońskiego przeprowadzone
w Przedszkolu
Publicznym nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim (będącym placówką daltońską) przez
p. mgr Katarzynę Dryjas – Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dalton oraz p. mgr
Annę Wróbel – Prezesa Polskiego Komitetu Organizacji Wychowania Przedszkolnego
OMEP .
2. Szkolenia w naszym
przedszkolu i przedszkolach
ubiegających się o certyfikat placówki daltońskiej.
3. Międzynarodowa Konferencja
ph: „Edukacja według planu daltońskiego – wiedza i praktyka”
w Łodzi gdzie też
oprócz całego bogactwa wiedzy oraz umiejętności wyniesionych z różnorodnych
zajęć teoretycznych, jak i praktycznych nawiązałyśmy współpracę z p. Roel’em
Rohner’em – Prezesem Dalton International Fundation
4. Wizyta w Przedszkolu
Miejskim im. Witwickiego w Warszawie, które jako pierwsze otrzymało certyfikat placówki daltońskiej.
5. Stałe śledzenie strony
internetowej poświęconej edukacji daltońskiej .
6. Stała opieka merytoryczna
Polskiego Stowarzyszenia Dalton.
Etapy
wprowadzania innowacji
Rok szkolny 2012/2013
– zakup pomocy dydaktycznych do wprowadzenia koncepcji planu
daltońskiego
- wprowadzenie elementów koncepcji planu daltońskiego w
poszczególnych grupach
- szkolenia dla nauczycieli i samodoskonalenie
Rok szkolny 2013/2014
- złożenie dokumentów do Kuratorium Oświaty i wychowania w
Łodzi – Delegatura w Piotrkowie Tryb. w celu uzyskania akceptacji organu
prowadzącego
- rozpoczęcie realizacji innowacji we wszystkich grupach
wiekowych
-
prezentacja
koncepcji planu daltońskiego podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „New
Contexts” w Piotrkowie Tryb. dla wykładowców uczelni wyższych
Rok szkolny 2014/2015
- kontynuacja stosowania koncepcji planu daltońskiego
- bieżąca weryfikacja wprowadzanych rozwiązań
- uzyskanie certyfikacji placówki daltońskiej
Rok szkolny 2015/ ……..
- systematyczna praca według koncepcji planu daltońskiego
Główne założenia edukacji daltońskiej

Proces wychowawczo-dydaktyczny w edukacji daltońskiej oparty
jest na wizualizacji
•Kolory dnia
•Lista obecności
•Plan dnia
•Kalendarz urodzin
•Dyżury
•To potrafię
•Tablica zadań
•Instrukcje czynnościowe
•Praca w parach
•Prawa ręka
•Zegar daltoński
•Przeniesiona uwaga
Kolory dnia
Każdy dzień tygodnia ma przypisany określony kolor:
poniedziałek- czerwony,
wtorek- niebieski,
środa-
pomarańczowy,
czwartek-
zielony,
piątek- żółty;
Każdego ranka dzieci przesuwają suwak na określony
kolor,symbolizujący aktualny dzień tygodnia.

Lista
obecności
Na
przygotowanej tablicy obecności (znajdują się na niej imiona dzieci), dzieci
zaraz po wejściu do sali, obok swojego imienia , przyczepiają wybraną przez
siebie „buźkę", adekwatną do swojego samopoczucia.

Plan dnia
Z dziećmi planuje się działania, które
wystąpią w danym dniu, od czasu do czasu umieszcza się tam również piktogram z
niespodzianką. W trakcie realizacji zadań, wraz z upływem czasu dzieci
zaznaczają, które z zadań jest realizowane
i jednocześnie, co jeszcze przewiduje się do końca dnia. Takie działanie z
założenia ma budzić w dziecku poczucie odpowiedzialności za realizację
poszczególnych elementów .

Kalendarz
urodzin
Dzieci mają możliwość samodzielnej
kontroli, kto jeszcze będzie obchodził urodzinki w najbliższym czasie,
jednocześnie utrwalają pory roku i nazwy miesięcy.

Dyżury
Tablice
obrazujące zakres czynności obejmujących dany dyżur. Określają , kto pełni
dyżur i jakie ma w związku z tym zadania do wykonania.


Prawa
ręka
Określenie
lidera, do którego dzieci zwracają się w różnych sytuacjach (zastępuje nauczyciela).
To
potrafię
Po
osiągnięciu danej kompetencji, dziecko umieszcza swoje zdjęcie lub imię przy
piktogramie symbolizującym daną umiejętność.


Tablice
zadań
Na nich dzieci posługując się kolorami dnia zaznaczają
termin wykonania zadań, równocześnie oznaczają zaplanowane działania w
indywidualnej tygodniowej karcie zadań. Liczba zadań do wykonania w tygodniu
jest różna
w zależności od wieku i możliwości dzieci.


Praca w
parach (zdjęcie)
Współpraca w parach wymusza na
dzieciach konieczność komunikowania się oraz podejmowania wspólnego działania,
osiągania kompromisów,
co wzmacnia stosunki między dziećmi. Za każdym razem dziecko tworzy parę
z innym kolegą, koleżanką, bo wie, że można bawić się ze swoim przyjacielem,
ale trzeba też nauczyć się współpracować z innymi, bez wykluczania kogokolwiek.
Dzieci uczą się w ten sposób odpowiedzialności za powierzone zadania, porządek
w sali oraz za inne dzieci.
Metoda
przeniesionej uwagi (zdjęcie)
Polega na wykorzystaniu kolorów do wizualizacji zachowania
się dziecka
w sytuacji zadaniowej:
• czerwony - oznacza, że teraz dziecko pracuje
samodzielnie, zastanawia się nad rozwiązaniem zadania,
• żółty
- oznacza, że teraz dziecko , jeżeli tego potrzebuje, może zwrócić się
o pomoc do lidera (prawej ręki) lub innego dziecka znajdującego się
najbliżej
• zielony-
oznacza , że teraz dziecko może podejść do nauczyciela.
Instrukcje
czynnościowe (zdjęcie)
Zwizualizowane etapy wykonania
określonych zadań, z wykorzystaniem których dzieci podejmują samodzielnie
aktywność.
Zegar
daltoński (zdjęcie)
Pozwala na określanie czasu trwania
danego działania.
Dodatkowe wizualizacje w naszym przedszkolu (zdjęcie)
• Kalendarz pogody
• Samodzielne ubieranie się
w szatni
• Informacja o korzystaniu z
toalety
Efekty pracy wg planu daltońskiego
• szybsze i skuteczniejsze
przyswajanie wiadomości, umiejętności i sprawności
• stosowanie przez dzieci
samokontroli i refleksji
• samodzielne podejmowanie
realizacji zadań, branie odpowiedzialności za ich wykonanie, inicjowanie
własnej działalności przez dzieci
• umiejętność planowania i
programowania
• poprawa koncentracji uwagi
• integracja grupy, brak
dzieci odrzuconych
• skuteczniejsze wyrabianie
poczucia czasu
• samodzielne rozwiązywanie
problemów z ograniczonym udziałem nauczyciela
• potrzeba u dzieci dbania o
ład i porządek w najbliższym otoczeniu
• skuteczna motywacja do
podejmowania różnych działań
• poczucie wiary we własne
siły i możliwości
• zwiększone poczucie
bezpieczeństwa