Grupa VII
Grupa VII - żółta
Dzieci 6 - letnie
Terminy konsultacji
nauczycielki z rodzicami
poniedziałek godz. 12:00
– 12:30
( prosimy o
wcześniejszy kontakt telefoniczny z przedszkolem
w celu umówienia
spotkania )
Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń:
1. PŁYNIE CZAS.
2. MŁODSI I STARSI.
3. SPORT TO ZDROWIE
4. DBAM O ZDROWIE.
Cele operacyjne:
Dziecko:
zna pojęcia: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
poznaje, rozumie i przestrzega zasad i norm społecznych obowiązujących
w grupie- stosuje zwroty grzecznościowe, rozwiązuje konflikty, właściwie
zachowuje się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówi o swoich
potrzebach, spokojnie oczekuje na swoją kolej, podejmuje trudne
decyzje służące dobru, przeciwstawia się złu;
nawiązuje właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach
codziennych- przezwycięża nieśmiałość, rozwija asertywność;
poznaje wspierającą rolę słów i rozmowy;
kształtuje orientację w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych
osób;
posługuje się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni,
kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod
przed, za, między, obok, w;
kształtuje umiejętność liczenia, poznaje liczby 1, 2, 3, 4, 5, 6; operuje
liczebnikami porządkowymi;
kształtuje umiejętność ustawiania według wielkości, wysokości;
kształtuje umiejętność poruszania się w przestrzeni podczas zabawa
ruchowych, tańca itp.;
rozwija słownik w zabawach słowotwórczych;
rozwija umiejętność budowania zdań poprawnych gramatycznie;
rozwija percepcję wzrokową poprzez porównywanie, różnicowanie
i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
rozwija percepcję słuchową poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek
słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie
słowa w słowie), odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów
literackich, dokonuje analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza
głoskowa i sylabowa), różnicuje głoski o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s,
wyróżnia wskazane głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
słucha i stosuje słowa, zwroty, piosenki w j. angielskim;
rozwija pamięć słuchową poprzez naukę piosenek tekstów powitanek
i krótkich rymowanek;
rozwija koordynację ruchowo- słuchowo- wzrokową podczas zabaw
metodą Dobrego Startu;
kształci sprawność manualną i kreatywność oraz inwencję twórczą
podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z
wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
kształtuje myślenie logiczne w zabawach wymagających kodowania
i dekodowania informacji.
ZABAWY Z WIERSZEM
„Gimnastyka - dni tygodnia” Ilona Dziubek
Gimnastyka – dobra sprawa,
co dzień wszystkim radość sprawia.
Gdy niedziela się zaczyna,
trening tydzień rozpoczyna.
W poniedziałek dwa podskoki,
wtorek lubi kroki w boki.
Środa kręci dwa kółeczka,
no a w czwartek jaskółeczka.
W piątek szybko dwa przysiady,
a sobota robi ślady.
I tak przez tydzień cały
dni tygodnia wciąż szalały.
„Wzorek na pasku” sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Dziadek ma zegarek, //
piękny, posrebrzany. //
A na pasku wzorek //
jest namalowany. //
Wzorek rysujemy, //
bardzo się staramy. //
I z pomocy pani //
już nie korzystamy. // (x2)
„Dwanaście miesięcy” Roman Pisarski
Pierwszy miesiąc, czyli styczeń, zwykle śniegiem w oczy dmucha.
Drugi miesiąc, czyli luty, rzadko chodzi bez kożucha.
Trzeci miesiąc, czyli marzec, co dzień zmienia nam pogodę.
Czwarty miesiąc, czyli kwiecień, wczesnej wiosny ma urodę.
Piąty miesiąc, maj zielony, hojną ręką rzuca kwiaty.
Szósty miesiąc, czyli czerwiec, ziołom daje aromaty.
Siódmy miesiąc, czyli lipiec, kosą brzęczy, sierpem dzwoni.
Ósmy miesiąc, czyli sierpień, Jabłkiem błyska na jabłoni.
A dziewiąty, czyli wrzesień, fioletami barwi wrzosy.
A dziesiąty, a październik, rankiem nam czerwieni nosy.
Jedenasty – ten listopad lubi deszcze i szarugi,
zaś dwunasty, czyli grudzień, twardym lodem kryje strugi.
„Pory roku” Stanisław Karaszewski
Cztery pory ma rok cały.
Każda inna oczywiście.
Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,
lato w słońcu, jesień w liściach.
Wiosna, lato, jesień, zima,
cztery pory rok nasz ma.
Każda inne zna zabawy,
każda w co innego gra.
Wiosna lubi rower, piłkę,
lato łódki i kajaki.
Jesień rolki, hulajnogi,
zima narty, łyżwy, sanki.
Wiosna, lato, jesień, zima,
cztery pory rok nasz ma.
Każda inne zna zabawy,
każda w co innego gra.
Wiosna stawia babki z piasku,
lato kąpie się w basenie,
jesień spaceruje w lesie,
zima śnieg w bałwanka zmienia.
ZABAWY Z PIOSENKĄ
„Tęgi mróz” muz. Tadeusz Pabisiak, sł. Agnieszka Galica
Tęgi ze mnie mróz, tęgi ze mnie mróz.
Pomaluję szyby w kwiatki,
Na czerwono nos Agatki,
Kubę mocno szczypnę w uszy,
Mroźnym śniegiem będę prószył.
Ref.: Tęgi ze mnie mróz.
Tęgi ze mnie mróz.
Tęgi mróz. Tęgi ze mnie mróz. (x2)
Na jeziorze zmrożę wodę,
Woda się pokryje lodem.
Dach ozdobię sopelkami,
Będę skrzypieć pod nogami.
Ref.: Tęgi ze mnie…
Będę trzeszczał, będę ściskał,
Będę straszył, szczypał, świstał.
Niech do domu szybko zmyka Ten,
kto wyszedł bez szalika.
Ref.: Tęgi ze mnie…
„Kto to taki?” Karzyna Zaniat
Kto to taki, kto pomysłów tysiąc ma?
Kto to taki? Kto to taki, kto historię świata zna?
Kto to taki? Kto to taki, z kim pierogi mogę gnieść?
To pytanie moi mili niepotrzebne dzisiaj jest!
To Babcia i Dziadek i to nie jest przypadek,
że w serduszku chowam dla Nich
miejsca tyle jak stąd do gwiazd!
To Babcia i Dziadek i to nie jest przypadek,
że dziś powiem po raz setny:
Kocham Was!!! Kto to taki?
Kto to taki, kto ma zawsze dla mnie czas?
Kto to taki? Kto to taki, kto zabawą zajmie nas?
Kto to taki? Kto to taki, kto warkocze umie pleść?
To pytanie moi mili niepotrzebne dzisiaj jest!
To Babcia i Dziadek...
„Tak się zachmurzyło” sł. i muz. Zofia Dyktor - Dąbrowska
Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło.
Pada, pada śnieżek biały , dawno go nie było.
Chodźmy na saneczki chłopcy i dzieweczki,
pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki.
Pędzimy, pędzimy nic się nie boimy,
aż tu nagle bęc na śnieżek i wszyscy leżymy.
GRUPA VII - ŻÓŁTA
Tematyka kompleksowa na miesiąc listopad:
1. NASZA MAŁA OJCZYZNA.
2. MÓJ DOM – POLSKA.
3. MOJE HOBBY.
4. ULUBIONE ZAJĘCIA.
Cele operacyjne:
Dziecko:
zna pojęcia: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
rozumie i stara się przestrzegać zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie –
stosuje zwroty grzecznościowe, rozwiązuje konflikty, właściwie zachowuje się w
trudnych sytuacjach, kulturalnie mówi o swoich potrzebach, spokojnie oczekuje na
swoją kolej, podejmuje trudne decyzje służące dobru, przeciwstawia się złu;
nawiązuje właściwe relacje rówieśnicze w zabawie i sytuacjach codziennych-
przezwycięża nieśmiałość, rozwija asertywność;
poznaje wspierającą rolę słów i rozmowy;
kształtuje orientację w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
posługuje się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki
wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między,
obok, w;
kształtuje umiejętność liczenia, poznaje liczby 1, 2, 3; operuje liczebnikami
porządkowymi;
kształtuje umiejętność ustawiania według wielkości, wysokości;
kształtuje umiejętność poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych,
tańca itp.;
rozwija słownik w zabawach słowotwórczych;
rozwija umiejętność budowania zdań poprawnych gramatycznie;
rozwija percepcję wzrokową poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie
liter i wyrazów (czytanie globalne);
rozwija percepcję słuchową poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych
(rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie),
odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonuje analizy
i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicuje głoski o, a,
m, l, i, t, d, e, u, wyróżnia wskazane głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
stosuje słowa, zwroty, teksty piosenek w j. angielskim;
rozwija pamięć słuchową poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich
rymowanek;
rozwija koordynację ruchowo- słuchowo- wzrokową podczas zabaw metodą Dobrego
Startu;
kształci sprawność manualną i kreatywność oraz inwencję twórczą podczas zabaw
plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych
materiałów;
kształtuje myślenie logiczne w zabawach wymagających kodowania i dekodowania
informacji.
ZABAWY Z PIOSENKĄ:
„JESTEŚMY POLKĄ I POLAKIEM” („Niezwykłe lekcje rytmiki”)
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
„MY JESTEŚMY POLAKAMI” sł. Anna Bomba, muz. Miłosz Konarski
1. My jesteśmy Polakami,
naszym godłem Orzeł Biały,
a stolicą jest Warszawa,
znać jej nazwę - ważna sprawa.
Ref. : Nauczyłem się w przedszkolu,
rzecz to bardzo oczywista,
dbać o wszystko dookoła,
bo ojczyzna jest mi bliska.
2. My jesteśmy Polakami,
nasze Tatry są górami,
a królową rzek jest Wisła,
Polska to nasza ojczyzna.
Ref. : Nauczyłem się…
„Koziorajka” sł. i muz. tradycyjne
Piekło dziewczę, piekło placki,
posypało piernikiem.
Podawało Jasiulkowi
do stajenki okienkiem.
La, la, la…
„Góry Tatry” sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Podnoszę głowę wysoko, //
By ujrzeć Giewontu szczyt. Hej! //
Ta góra mi przypomina //
Rycerza, który tu śpi. Ciii! //
Ref.: Czy burza jest, czy wieje wiatr. //
Podziwiam te szczyty Tatr. Hej! //
ZABAWY Z WIERSZEM:
„Dom” Emilia Waśniowska
Jest jedno takie miejsce na ziemi,
gdzie nie jesteśmy sami,
w którym możemy wesoło pogadać
z najzwyklejszymi sprzętami.
Szafę klepiemy serdecznie w plecy,
do lampy puścimy oko
i pozdrowienie poduszkom poślemy,
tym ciepłym, pierzastym obłokom.
W kuchni z widelcem o bólu zębów
możemy sobie pogwarzyć,
a na dywanie lecieć do nieba,
o czym tak często się marzy.
Kubek leciutko uszczypniemy w uszko,
tak, by się na nas nie gniewał,
w patelni przejrzymy się niby w lustrze,
a garnek będzie nam śpiewał.
„Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza
Kto ty jesteś? – Polak mały.
Jaki znak twój? – Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi.
W jakim kraju? – W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia? – Mą ojczyzną.
Czym zdobyta? – Krwią i blizną.
Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.
A w co wierzysz? – W Polskę wierzę.
Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien? – Oddać życie!
Krakowianka Anna Świrszczyńska
Jestem sobie Krakowianka,
mam warkoczyk po kolanka.
Mam na głowie śliczny wianek
– taki zwyczaj Krakowianek.
Patrzcie tylko, mili moi,
Krakowiaczek przy mnie stoi.
Prawą nóżką przytupuje,
zaraz ze mną zatańcuje.
Łoicoka jezdym (fragment) Podał: Stanisław Cieslak z Łowicza 1954
Łoiconka jezdym z rodu Ksińzackiego,
lubie tańczyć, śpiewać jaz do dnia białego. (…)
Mom porządek w domu, mom porządek w sini,
kazdo łoiconka dobro gospodyni. (…)
„Jezdym Ksińzok” (fragment) Podał: Józef Kołaczek z Łowicza 1994
Jezdym Ksińzok, chłop prawdziwy,
barcysty i urodziwy, ||:
jak topola wyrośnięty, jak dąb twardy nieugięty :|| (…)
Jezdym Ksińzok, tym sie chlubie,
i swój chłopski ubiór lubie, ||:
sanujom go tyz na świecie, hyn daleko, wszyscy wiecie||: (…)
– znak, który należy czytać jako ł, np. łurodziwy, łubiór