Grupa VI
Grupa VI - pomarańczowa
Dzieci 4 - letnie
Terminy konsultacji
nauczycielki z rodzicami
poniedziałek godz.
12:00-12:30
( prosimy o
wcześniejszy kontakt telefoniczny z przedszkolem
w celu umówienia
spotkania )
TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC STYCZEŃ:
1. PŁYNIE CZAS
2. MŁODSI I STARSI
3. SPORT TO ZDROWIE
4. DBAM O ZDROWIE
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka
poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
budowanie wiadomości na temat nocy,
dostrzeganie rytmu dzień – noc,
wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic,
rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
zachęcanie do zgodnej współpracy,
poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
rozwijanie mowy komunikatywnej,
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
poznanie pojęcia „para”,
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich
elementów w pary,
budowanie wiary we własne siły,
rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
poznanie zastosowania kalendarza,
rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
rozwijanie motoryki małej,
zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
doskonalenie umiejętności przeliczania,
stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń
matematycznych,
utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na
podstawie piosenki),
zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków
kosmetycznych,
rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy
plastycznej,
rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
zachęcanie do aktywności ruchowej,
poznanie składowych piramidy zdrowia,
nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
WIERSZE
„Babuleńka” Helena Bechlerowa
Idzie babuleńka
siwa, siwiuteńka,
do ziemi się schyla,
przystaje co chwila.
Kosz uciska w ręce.
Ciężko babuleńce.
– Jakże radę dam?...
– Babciu, wezmę koszyk
i pomogę wam.
Wicher śniegiem ściska,
droga taka śliska…
Babuleńka narzeka:
– Dla starego człeka
ciężki, ciężki czas!
– Babciu, dajcie rękę,
poprowadzę was.
„Noc” Janusz Jabłoński
Noc jest czarna tak jak smoła,
Nic nie widać dookoła.
Choć wytężasz wzrok,
Dookoła tylko mrok.
Noc jest czarna jak węgielek,
Nie zobaczysz w nocy wiele.
Tylko księżyc lśni na niebie
I uśmiecha się do ciebie.
„Niski – wysoki” Irena Suchorzewska
– Powiedz, Babciu,
co jest niskie?
– Trawa.
– Co wysokie?
– Sosny.
I ty będziesz wysoki,
jak jeszcze podrośniesz…
– Już jestem wysoki!
Prawie sięgam do dzwonka!
Niziutkie są dla mnie:
mrówka, żuk, biedronka…
– Wysoki dla pieska,
wysoki dla myszki,
ale dla tatusia
jeszcze jesteś niski…
„Serce dla babci i dziadka” Marlena Szeląg
Choć małe jeszcze serduszko moje,
to pełne miłości do dziadziusia.
W nim także miejsce jest babciu twoje,
bo kocha Was przecież najmocniej wnusia.
Babciu i dziadku, najlepsi na świecie,
laurki ode mnie dziś dostaniecie!
A w tych laurkach z serca życzenia:
zdrowia, szczęścia i zadowolenia!
„Dla Babci” Hanna Łochocka
Kalendarz
ma kartek wiele:
czarne – na co dzień,
czerwone – w niedzielę.
Zrywam dzisiaj kartkę.
Znowu zwykła strona!
Lepsza na Dzień Babci
byłaby – zielona,
albo żółta, słoneczna,
pachnąca jak róża…
Zrobię ci kalendarz, Babciu,
kiedy będę duża!
PIOSENKI
„Dziadku nasz kochany”
sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Dziś mamy Dzień Dziadka,
wspaniała to gratka
dla wszystkich dzieciaków,
dziewczynek, chłopaków.
Ref.: Dziadku, dziadku, dziadku!
Dziadku nasz kochany!
Tyle pięknych kwiatków,
dzisiaj Tobie damy! (x2)
Dla łysych, wąsatych,
dla chudych, brzuchatych,
dla wszystkich dziadziusiów
buziaki od wnusiów!
Ref.: Dziadku…
„Olimpiada”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Wczoraj była olimpiada
dla dzieci z przedszkola.
Medal dostał Tymoteusz,
wyróżnienie – Ola.
Wszystkie dzieci z naszej grupy
mocno się starały.
W dal skakały i biegały,
do celu rzucały.
Świetnie się tam bawiliśmy
i jeszcze wam powiem:
zrozumiałem to, co mówią,
że sport to jest zdrowie.
„Zabawy na śniegu”
sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak
Ref.: Gdy pada śnieg, biały śnieg,
gdy sypie i prószy biały śnieg… (x2)
Z górki na pazurki zjedziemy na sankach,
a ze śniegu ulepimy białego bałwanka.
Ref.: Gdy pada śnieg… (x2)
W mamę albo w tatę rzucimy śnieżkami.
Przyszła mroźna biała zima, pobawcie się
z nami.
Ref.: Gdy pada śnieg … (x2)