Grupa V
Grupa V - czerwona
Dzieci 5 - 6 - letnie
Terminy konsultacji
nauczycielki z rodzicami
wtorek: godz.9.00-9.30
środa: godz. 08:30 - 09:00
( prosimy o
wcześniejszy kontakt telefoniczny z przedszkolem
w celu umówienia
spotkania )
Tematyka kompleksowa na miesiąc Styczeń
1.Płynie czas.
2.Młodsi i starsi.
3.Sport to zdrowie.
4.Dbam o zdrowie.
To zdjęcie, autor: Nieznany autor, licencja: CC BY-SA
WIERSZE:
„Co robią zimą dni tygodnia?”-Teresa Fiutowska
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
Bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek- zjeźdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce
Ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
I woła niedzielę:
Hej, baw się z nami!
A niedziela , choć zdrowa,
Pod pierzyne się chowa.
Moja babcia-B. Forma
Jestem sobie wnuczka mała,
moja babcia jest wspaniała.
Zna tuziny pięknych bajek,
których słucha się wspaniale.
Gry, zabawy, wyliczanki,
Różne wiersze, zgadywanki.
Umie z klocków stawiać wieże,
Dobrze gra na komputerze.
Zawsze zgrabnie piłkę łapie,
Aż się na nią gapią gapie.
Zimą bierze mnie na narty,
Kocham babcię – to nie żarty.
PIOSENKI:
„Zegary”-sł.M. Terlikowska, muz. E. Pałłasz
1. U zegramistrza gra muzyka ,
aż się zasłuchał cały dom,
bo sto zegarów na raz tyka,
a jeden bije: bim- bam – bom!
Ref: CYK,CYK….
BIM , BAM, BON
2. Zegra z kurantem przerwał drzemkę ,
aż stare kółka drgnęły w nim.
I oto zegra gra piosenkę
starą melodię :rym – cym- cym!
3. U zegarmistrza dzwoni budzik:
„Niech szybko staje ten, kto śpi”
Zaraz kukułka się obudzi ,
Co nie kukała cztery dni.
Sypie śnieżek- sł. i muz. A. Furmanik-
Celejewska
1. Sypie śnieżek: syp,syp,syp
w oczy i policzki.
Zima z lodu szalik ma,
a z płatków rękawiczki.
REF: Na szybie namaluje
dzwonek,
już przy dzwonku jest aniołek.
Będzie dzwonić : dzyń, dzyń ,
dzyń
A aniołek tańczyć z nim.
2. Skrzypi mrozek: skrzyp,
skrzyp, skrzyp
w brody oraz nosy.
Zima z wiatru suknię ma,
A ze szronu srebrne włosy.
REF: Na niebie namaluje
zamek,
a w nim pięć śniegowych
lalek,
rycerzyków małych pięć,
na zimowy bal ma chęć.
KTO TO TAKI- sł. i muz. K. Zanat
1. Kto to taki? Kto to taki,
Kto pomysłów tysiąc ma?
Kto to taki? Kto to taki?
Kto historię świata zna?
Kto to taki ? Kto to taki?
Z kim pierogi mogę gnieść/
To pytanie moi mili,
Niepotrzebne wcale jest
To babcia i dziadek
I to nie jest przypadek
Że w serduszku chowam dla Nich
Miejsca tyle jak stąd do gwiazd
To Babcia i Dziadek
I to nie jest przypadek,
Że dziś powiem po raz setny:
Kocham Was!
2. Kto to taki? Kto to taki?
Kto ma zawsze dla mnie czas?
Kto to taki ? Kto to taki,
Kto zabawą zajmie nas?
Kto to taki ? kto to taki,
Kto warkocze umie pleść?
To pytanie moi mili
Niepotrzebne wcale jest!
CELE OPERACYJNE – dziecko :
1. Płynie czas- Formułuje zdania w formie pytania. Koncentruje uwagę na wydarzeniach w czytanym tekście literackim.
Dostrzega znaczenie osób pracujących , np. policjant, lekarz, dozorca, kierowca. Czyta globalnie. Układa litery według wzoru.
Wyraża i uzasadnia swoją opinię. Ocenia własne zachowania i postawy – prosi o pomoc, niesie pomoc. Liczy sylaby w
słowach. Wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę .Próbuje radzić sobie z emocjami – stara się opanowywać wybuchy nagłej
złości i radości; kategoryzuje elementy zgodnie z podaną cechą; wskazuje litery z, Z wśród innych liter ;czyta proste sylaby,
wyrazy i teksty słowno- obrazkowe w zakresie poznanych liter; poznaje pojęcie zegar; wyjaśnia znaczenia homonimu zamek:
próbuje radzić sobie z emocjami – stara się opanowywać wybuchy nagłej złości i radości; określa podobieństwa i różnice
pomiędzy dwoma przedmiotami; wyciąga wnioski na podstawie obserwacji i działania; wymienia kolejne nazwy dni tygodnia;
uświadamia sobie cykliczność dni tygodnia; dokonuje analizy sylabowej i głoskowej nazw dni tygodnia; czyta globalnie
nazwy dni tygodnia; dodaje oczka na dwóch kostkach zgodnie z własnym poziomem umiejętności; wykorzystuje poznane
cyfry i znaki do kodowania czynności dodawania; prawidłowo wybiera elementy na zasadzie o 1 mniej, o 1 więcej od podanej
liczby; uświadamia sobie następstwo dnia i nocy i dni tygodnia; uświadamia sobie znaki świadczące o upływie czasu –
wygląd; czyta globalnie wyrażenia dawno, dawno temu, To my, nazwy miesięcy; podaje nazwę miesiąca swoich urodzin;
wskazuje litery z, Z wśród innych wymienia czynności, które wykonuje zegarmistrz; koduje czynności matematyczne za
pomocą cyfr i znaków; wymienia nazwy miesięcy w kolejność :stawia hipotezy;
2. Młodsi i starsi- zaznacza w kalendarzu ważne daty; podaje nazwy przedmiotów rozpoznanych za pomocą dotyku;
uświadamia sobie swoje odczucia związane z dawaniem prezentów; podejmuje próbę wczuwania się w emocje innych osób;
wyjaśnia znaczenie pojęć dziadek, babcia; wskazuje zachowania świadczące o niesieniu pomocy i okazywaniu szacunku
osobom starszym; aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych; posługuje się pojęciami o
przeciwstawnych znaczeniach; śpiewa piosenkę „Bronisław” z jednoczesnym wykonywaniem rytmicznych ruchów;
sygnalizuje miejsce głosek b, r, p w wyrazach; recytuje wiersz w grupie; rysuje postać z uwzględnieniem szczegółów i cech
charakterystycznych. świadomie reguluje siłę oddechu; wyróżnia głoskę b w wyrazach; dokonuje analizy i syntezy sylabowej i
głoskowej wyrazów; wskazuje litery b, B wśród innych liter; czyta proste sylaby, wyrazy i teksty słowno- obrazkowe w
zakresie poznanych liter; określa wprowadzane zmiany: prowadzi krótki dialog z rówieśnikiem; wykonuje przydzielone
zadania; tworzy zbiory o wskazanej liczbie elementów; rozdaje po tyle samo; odczytuje cyfry oznaczające liczby; wykonuje
pracę plastyczną wg instrukcji; sprawnie przeplata nitkę przez nacięcia; realizuje rytm trójdzielny, odróżnia rytm 3/4 i 4/4;
wskazuje litery b, B wśród innych liter; czyta prosty tekst słowno-obrazkowy; zapamiętuje szeregowy układ 4 cyfr i go
odtwarza. Porównuje długość elementów , stosując zwroty dłuższy, krótszy.
3. Sport to zdrowie- opowiada na temat swoich upodobań, odczuć, czynności; odszukuje w kalendarzu wskazaną datę; układa
z liter wyrazy monety, bilon; wypowiada się na temat przeznaczenia pieniędzy wyjaśnia własnymi słowami pojęcie uczciwość;
układa z monet składniki liczby 5; tworzy rymy do podanych wyrazów :dekoduje i wykonuje czynności matematyczne;
porządkuje liczby rosnąco; podaje nazwy elementów sprzętu i stroju narciarskiego; czyta globalnie wyrazy buty, kijki, gogle,
kombinezon; dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów; wskazuje litery n, N wśród innych, podobnych
graficznie liter, czyta proste sylaby, wyrazy i tekst słowno-obrazkowy; konstruuje wg instrukcji postać narciarza – łączy
materiały; czyta globalnie wyrazy narty, sanki, łyżwy i wyrażenie To sporty zimowe.; posługuje się nazwami zimowych
dyscyplin sportowych podczas wypowiedzi; wypowiada się na temat ulubionej dyscypliny sportowej w formie rysunku;
wyjaśnia znaczenie zwrotów stanąć na podium, mieć satysfakcję, rywalizacja; porządkuje liczby rosnąco; odczytuje
rozwiązanie zagadki; określa cechy klocków; współtworzy krótką rymowankę w zespole; stawia hipotezy; weryfikuje
hipotezy na podstawie obserwowanych efektów doświadczenia.
4. Dbam o zdrowie- uzasadnia konieczność spożywania warzyw i owoców; próbuje surowych warzyw i owoców; wyjaśnia
wyrażenie hartować organizm; określa sposoby na hartowanie organizmu; redaguje hasła do zamieszczenia na plakacie; składa
obrazek z części; wycina precyzyjnie po zaznaczonych liniach; tworzy kalendarz – dzienniczek aktywności wg instrukcji;
wyróżnia głoskę s w wyrazach; dopinguje kolegów w zabawie. rozpoznaje przedmioty na podstawie dotyku; przelicza
przedmioty, dźwięki; tworzy zbiory 6-elementowe; posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6;
tańczy walczyka; tworzy improwizację ruchową do muzyki klasycznej „Rondo” A. Hoffenmeistera; wskazuje litery s, S wśród
innych liter; rozpoznaje cyfry 1–6. opowiada, czym zajmuje się dietetyk; aktywnie uczestniczy w tworzeniu piramidy zdrowia
układa produkty na odpowiednim poziomie; wskazuje płyny najlepsze dla zdrowia; uzasadnia swoją decyzję; uczestniczy w
zajęciach kulinarnych z zachowaniem zasad higieny; wykonuje przydzielone mu zadanie; ocenia wykonane przez siebie sok i
kanapki; pod względem smakowym – degustuje;