Plan pracy przedszkola





Roczny plan pracy


Przedszkola Samorządowego


w  Ujeździe


na rok szkolny 2021/2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań

 

1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego

 

 

Programy wychowania przedszkolnego

 

Zadania do realizacji

Terminy

1.

Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową

 Przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny

2.

Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w  przedszkolu programu/program wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej

 

Po zebraniu otwierającym nowy rok szkolny

3.

Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań w przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej

Cały rok szkolny

Narada podsumowująca rok szkolny

 

4.

Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. 

Cały rok szkolny

5.

Planowanie pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy wg jednolitych wytycznych opracowanych w przedszkolu. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji, nanoszenie uwag w planie.

Do 27-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu.

 

 

2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022

 

Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny

Zadania do realizacji

Terminy

1.

Przeprowadzenie zebrania ogólnego  z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Przedstawienie obostrzeń  w pracy przedszkola w związku z pandemią COVID-19.

Przeprowadzenie zebrań w poszczególnych grupach - zapoznanie z organizacją pracy,. z programami  wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu itp.

Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.

Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy. 

Wrzesień

2.

Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta)

Wrzesień

3.

Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce).

Cały rok szkolny

4.

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł I

Wrzesień -maj

5.

Organizacja konsultacji dla rodziców w formie zależnej od aktualnych wytycznych GIS

(konsultacje z zachowaniem reżimu sanitarnego lub telefoniczne)

Listopad

styczeń

maj

6.

Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci.

Wrzesień-czerwiec

7.

Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola

Cały rok szkolny

8.

Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe)

Cały rok szkolny

9.

Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą.

Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną

W razie potrzeb

10.

Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych.

W razie potrzeb

11.

Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci.

W ciągu roku szkolnego

12.

Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi GIS. Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w "Kalendarzu świąt i uroczystości".

Maj

13.

Udział w akcji: "Dzieci uczą rodziców" mającej na celu wsparcie procesu edukacji najmłodszych, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy będące przedmiotem zajęć opracowanych przez organizatorów w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych przedszkola i rodziny dziecka.

 

Spodziewane efekty:

·         budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom

·         budowanie wzajemnego zaufania

·         kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola

·         ujednolicenie oddziaływań wychowawczych

·         poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka

·         podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców

·         zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców

·         inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola

·         zadowolenie rodziców z pracy przedszkola

·         podniesienie efektywności pracy przedszkola

lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych

Listopad -Maj

 

 

                                       Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.         
                       
Kształtowanie właściwych postaw szlachetności,    zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie

 

 

 

 

 

Zadania do realizacji

 

Terminy

Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro

1.

Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności kontroli samokontroli.

Wrzesień

2.

Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości zainteresowania koleżanką i kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype /pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami np. podczas wakacji.

Cały rok szkolny

3.

Obchody Dnia Przedszkolaka – doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji oraz radzenia sobie z ich przeżywaniem, rozbudzenie poczucia szacunku do emocji własnych i innych, doskonalenie umiejętności przedstawiania emocji i uczuć za pomocą charakterystycznych dla dziecka form wyrazu, doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji przyjemnych i nieprzyjemnych, wdrażanie do umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia, doskonalenie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją, doskonalenie umiejętności określania własnego nastroju, nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami i ich przeżywaniem podczas sytuacji kryzysowych (np. pandemia),  podkreślenie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości  przez dzieci z bycia przedszkolakiem.

Wrzesień

4.

Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia. Wprowadzenie do ramowego rozkładu dnia ,,powitanek”.

Cały rok szkolny

5.

Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. Np. "O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci" J. Tuwim, "Moi mili" Małgorzata Strzałkowska, "Prawda" Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow. Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu.

Cały rok szkolny

6.

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł V

Luty-maj

7.

Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych" nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.

Dzień przyjaciela

Dzień postaci z bajek

Dzień dobrych uczynków

Dzień osób starszych

Dzień niezapominajki

Wg kalendarza świąt nietypowych

8.

Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.

Alternatywa – wycieczki wirtualne.

 

W ciągu roku szkolnego

 

Spodziewane efekty:

·         nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego

·         rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka

·         nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania

·         nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość 

·         uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych

 


Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego

 

 

 

Zadania

 

Termin

1.

"Co to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci.

Wybrany przez nauczyciela

2.

"Mały wolontariat" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola.

Wybrany przez nauczyciela

3.

Zapoznanie dzieci nowych/ przypomnienie dzieciom już uczęszczających do naszego przedszkola, na czym polega  praca wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line.

Wybrany przez nauczyciela

4.

Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, sprzedawanie świec Bożonarodzeniowych i baranków z okazji Wielkanocy, zbiórka art. spożywczych i higienicznych w ramach współpracy z Caritasem.

Wg harmonogramu akcji

5.

Nawiązanie współpracy z instytucjami/fundacjami/stowarzyszeniami działającymi na rzecz lokalnej społeczności i podjęcie wspólnych działań.

Wybrany przez nauczyciela

6.

Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności

Grudzień

7.

Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.

Grudzień

8.

Udział w akcji ,, Pola nadziei” – sprzedawanie żonkili i przekazanie pieniędzy na rzecz budowy Hospicjum w Tomaszowie Maz.

Kwiecień

9.

Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich

Wybrany przez nauczyciela

10.

Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. Spotkanie z ornitologiem/alternatywa on-line

grudzień-marzec

11.

Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.

 

Wybrany przez nauczyciela

 

Spodziewane efekty:

·         Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,

·         Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,

·         Kształtowanie postaw prospołecznych

·         Rozwijanie empatii

·         Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego

·         Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności

·         Współdziałanie z organizacjami społecznymi

·         Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem

Kształtowanie umiejętności działania zespołowego

 

 

 

Kształtowanie dbałości o zdrowie

 

 

 

Zadania do realizacji

 

 

Termin

1.

Realizacja tematyki tygodniowej dotyczącej promowania zdrowego stylu życia dzieci poprzez poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się, ukazanie dzieciom wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony.

 

Wybrany przez nauczyciela

2.

Aranżacja sali w taki sposób, aby umożliwiła celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także umożliwianie wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania np. umożliwienie dzieciom wyboru dodatków do pieczywa do śniadań i podwieczorków – w starszych grupach tzw. szwedzki stół – samodzielne przygotowanie kanapek z dostarczonych różnych składników

Cały rok szkolny

3.

Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych - samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków przez dzieci.  Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku, węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie ich.

Wybrany przez nauczyciela

4.

Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji i doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasoli, zbóż, ziół. Wykorzystanie tarasów i  ścieżki edukacyjnej ,, W ogrodzie pszczółki”

Wybrany przez nauczyciela

5.

Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę zdrowego odżywiania się. Przykłady: „Na straganie” J. Brzechwa, „Dla każdego coś zdrowego”  W. Karaszewski, "Warzywa" K. Roguski

Wybrany przez nauczyciela

6.

Udział w projekcie ,,Gotuj się na zmiany"

Cały rok szkolny

7.

Zorganizowanie spotkania z przedszkolną kucharką/intendentem – pogadanka na temat żywienia dzieci.

Październik

8.

Zorganizowanie spotkania z dietetykiem/alternatywa "on-line" lub prezentacja multimedialna.

Marzec

9.

Realizacja zadań z projektu ,, W ogrodzie pszczółki czyli hortiterapia dla każdego” związanych z kształtowaniem u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych.

Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu

10.

Obchody wybranych świąt z kalendarza świąt nietypowych, których celem jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np.

Dzień marchewki

Dzień mleka

Dzień jabłka

Październik

Grudzień

Maj


                                                                       Ruch to zdrowie

 

1.

Promowanie zdrowego stylu życia dzieci poprzez rozbudzanie zamiłowania do aktywności fizycznej -  tematyka tygodniowa na temat aktywności fizycznej/sportu w każdej grupie.

W ciągu roku szkolnego

2.

Codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.

W ciągu roku szkolnego

3.

Wykorzystywanie różnorodnych metod służących zdobywaniu doświadczeń twórczych w zakresie ruchu, m.in:  Ruch Rozwijający W. Sherborne, EPR D. Dziamskiej, edukacja kinezjologiczna P. Denisona, metoda M. Ch. Knillów.

W ciągu roku szkolnego

4.

Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:- organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS), międzygrupowych zawodów sportowych.

W ciągu roku szkolnego

 7.

Uczestnictwo w akcji: "Dzień Pustej Sali" – przeprowadzenie zajęć poza budynkiem przedszkola np. na ścieżce dydaktycznej, na tarasie

 

Wrzesień/ październik

Maj/czerwiec

8.

Udział przedszkola w inicjatywie o zasięgu europejskim: "Move week",  prezentującą korzyści wynikające z aktywnego trybu życia oraz regularnego uprawiania sportu.

Wg harmonogramu organizatora

9.

"Międzynarodowy Dzień Tańca" –zorganizowanie warsztatów tanecznych na terenie przedszkola/nawiązanie współpracy z instruktorem tańca

Maj

10.

Udział przedszkola w akcji: "Sprintem do maratonu" organizowanej przez "Bliżej Przedszkole"

Maj

 

11.

Zorganizowanie spotkań ze sportowcami/trenerami. Alternatywa on-line/off-line.

Zorganizowanie przy okazji spotkania mini-treningu dla dzieci.

Termin wybrany przez nauczyciela

12.

Zorganizowanie wycieczki na stadion sportowy/boisko szkolne.

Termin wybrany przez nauczyciela

 

13.

Zorganizowanie wspólnie z Przedszkolem Samorządowym w  Osiedlu Niewiadów kolejnej ,, Spartakiady przedszkolaków”

Maj


Higiena

 

1.

Udział przedszkola w "Światowym Dniu Mycia Rąk".  Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia: prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.

Październik

2.

Udział w projekcie edukacyjnym: "Czyściochowe przedszkole"

Wg harmonogramu organizatora

3.

Promowanie dbałości o własne ciało poprzez kontakt dzieci z literaturą dziecięcą.

Przykłady: „Grzebień i szczotka”J. Brzechwa, „Przed lusterkiem”A Chruścielewska,  „Ręka rękę myje” T. Fiutowska.

Cały rok szkolny

4.

Organizowanie wycieczek edukacyjnych do apteki/sklepu z artykułami higienicznymi (w momecie sprzyjającej sytaucji pandemicznej. Zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS). Alternatywa online/of-line

Termin wybrany przez nauczyciela

5.

Spotkanie z lekarzem/pielęgniarką – zapoznanie dzieci z zawodem lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów, korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania lekarstw. Alternatywa on-line/off-line.

Termin wybrany przez nauczyciela

6.

Nawiązanie współpracy ze stomatologiem: pogadanki na temat dbania o higienę jamy ustnej, nauka prawidłowego mycia zębów, przeglądy stomatologiczne. Alternatywa on-line/off-line.

Termin wybrany przez nauczyciela

 

Spodziewane efekty:

·         Zapewnienie dobrego samopoczucia dzieci poprzez zaspokojenie jego codziennych potrzeb

·         Zapewnienie dzieciom optymalnej ilości zajęć i zabaw ruchowych

·         Nabycie przez dzieci wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ukazanie dzieciom jego wpływu na ich kondycję fizyczną i psychiczną

·         Poznanie przez dzieci i rodziców elementarnych działań związanych z profilaktyką zdrowotną, a także postaw proekologicznych oraz stosowanie ich w życiu codziennym.

·         Promocja zdrowego stylu życia - dzieci i rodzice wiedzą jakie znaczenie ma ruch oraz właściwe żywienie

Ujednolicenie działań prozdrowotnych nauczycieli, personelu, rodziców i dzieci

 

 

Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.

 

 

 

 

Terminy

Zadania do realizacji

1.

ROZTROPNOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji.

Projektowanie przez przedszkolaków "Planu dnia w przedszkolu" - rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie.  Wykorzystanie w pracy elementów "Planu daltońskiego"

W ciągu roku szkolnego

2.

SPRAWIEDLIWOŚĆ

Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci.

Organizowanie aktwności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji.

W ciągu roku szkolnego

3.

MĘSTWO

Organizowanie zabaw i aktywności  uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu.

Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach organizowanych przez MEiN oraz inne instytucje, stowarzyszenia  i organizacje.

W ciągu roku szkolnego

4.

UMIARKOWANIE

Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu.

"Sztuka wyboru" – aranżowanie sytuacji edukacyjnych

"Skąd się biorą pieniądze" – zajęcia na temat wartości pieniądza i pracy

"Pomyślmy zanim wyrzucimy" – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu

"Ten prezent zrobię sam/a" – własnoręczne wykonanie prezentu na "Dzień Babci i Dziadka"

"Lista zakupów" – zaprojektowanie obrazkowej listy zakupów, przedstawiającej rzeczy niezbędne dzieciom

W ciągu roku szkolnego

5

 

Męstwo: "Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia "

Umiarkowanie: "Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły"

W ciągu roku szkolnego Udział w projekcie: "Mądre bajki z całego świata" https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi np. Roztropność: "Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować"

Sprawiedliwość: "Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały"

W ciągu roku szkolnego


Wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy

1.

Realizacja tematyki tygodniowej np. "Jestem Polakiem i Europejczykiem".

 

Maj

2.

Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom

Listopad/maj

4.

Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl

W ciągu roku szkolnego

5.

Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy

W ciągu roku szkolnego

6.

"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich.

W ciągu roku szkolnego

7.

Przygotowanie przez nauczycieli i rodziców przedstawienia teatralnego w oparciu o baśń wybranego twórcy europejskiego.

 

Termin wybrany przez nauczycieli i rodziców.

Spodziewane efekty:

·         poznanie życia ludności w krajach Europy,

·         kształtowanie poczucia przynależności do Europy,

·         budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi

·         zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec

 

 


Edukacja patriotyczna, nauczanie historii oraz poznawanie polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych

 

 

1.

 

Realizacja tematyki tygodniowej np. "Polska-moja ojczyzna")

 

Listopad/maj

2.

Prowadzenie zajęć umożliwiających poznanie: historii państwa polskiego,  historii Święta Niepodległości 11 listopada, symboli narodowych,  legend o miastach polskich, polskich poetów i autorów książek dla dzieci, polskich kompozytorów, polskich malarzy i rzeźbiarzy, polskich naukowców

Stworzenie kącików czasowych do w/w zagadnień.

Cały rok szkolny

3.

Obchody Dnia Niepodległości w przedszkolu przy współudziale rodziców (przygotowanie kokard narodowych/poczęstunku w narodowych barwach).

Listopad

4.

Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" - odśpiewanie hymnu o godz. 11:11 w łączności z przedszkolami w całej Polsce

Listopad

5.

"Dzień języka ojczystego" - wprowadzenie dzieci w kulturę mowy ojczystej i języka ojczystego

Luty

6.

Przekazywania informacji na temat regionów naszego kraju, ludzi ich zamieszkujących za pomocą różnych środków przekazu: legendy, podania, wiersze, baśnie, spotkania z twórcami ludowymi, wycieczki, odwiedzanie muzeów.

W ciągu roku szkolnego

7.

Zapoznawanie ze strojami ludowymi, obrzędami, zwyczajami, gwarą, poznawania wzorów i ornamentów ludowych, tańców i przyśpiewek ludowych.

Maj

8.

Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – moduł realizujący temat patriotyzmu

Listopad-grudzień

9.

Uczenie dzieci rozumienia tożsamości narodowej. Zapoznanie dzieci z historią i teraźniejszością „Małej Ojczyzny” poprzez: zajęcia w terenie, spotkania z ciekawymi ludźmi, stwarzanie warunków i sytuacji sprzyjających integracji ze środowiskiem lokalnym (zgodnie z aktualnymi wytycznymi GIS)

 

               

 

Spodziewane efekty:

·         wzmocnienie więzi uczuciowej z rodziną

·         zapoznanie dzieci z najbliższą okolicą

·         uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody

·         rozbudzenie poczucia przynależności narodowej/przybliżanie przeszłości narodu (legendy, podania)

·         zapoznanie z historią powstania państwa polskiego/święta Niepodległości Polski

·         zapoznanie znaczenia symboli narodowych oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu Polski;

·         zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami, kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości przedszkolnych, państwowych

W ciągu roku szkolnego





 

 

Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19

w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa.

 

 

Zadania do realizacji

 

Terminy

Działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19

1.

"Dzień Kropki" -  święto celebrujące inność, kreatywność i rozwijanie ukrytego potencjału, tam gdzie nikt się go nie spodziewa, a więc zróżnicowanych potrzeb rozwojowych

wrzesień

2.

Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego

wrzesień-październik

3.

Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy

listopad

4.

Badanie rozwoju mowy dzieci przez logopedę.

wrzesień

5.

 Zajęcia logopedyczne:  - prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych wg programu pracy logopedy

 cały rok szkolny

6.

Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków.

cały rok szkolny

7.

Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem

listopad-czerwiec

8.

Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi

W ciągu roku szkolnego

9.

Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

- planowanie pracy,

- prowadzenie i dokumentowanie zajęć indywidualnych

- organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami,

- podsumowanie wyników pracy.

Wg harmonogramu zespołu

10.

Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Do 30.04.2022

11.

Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań.

W ciągu roku szkolnego/ w razie potrzeb

12.

Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie dzieci przeżywających  trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.

 

W razie potrzeb

 

Wzmacnianie pozytywnego klimatu przedszkola oraz poczucia bezpieczeństwa

1.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.

Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów.

Cały rok szkolny

 

2.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

3.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków. Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany.

Podczas pierwszego spotkania z rodzicami

4.

Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym

Cały rok szkolny

5.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej.

wrzesień

 

6.

Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu

Cały rok szkolny

7.

Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej

wrzesień/ październik

8.

Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku

wrzesień/ październik

9.

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych.  Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli

wrzesień-październik

10.

Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka  na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych

wrzesień/ październik

11.

Kształtowanie odpowiednich postaw u dzieci w sytuacji zagrożenia – znajomość numerów ratunkowych

wrzesień-październik

12.

Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym

wrzesień-październik

13.

Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowe na temat: "Niebezpieczne przedmioty"

Cały rok szkolny

14.

Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu

Listopad

15.

Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje

poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku – zachowanie dzieci podczas burzy, śnieżycy, ulewy, wichury.

Listopad/ Styczeń/luty, maj/ czerwiec

16.

Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w przedszkolu

Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne

W razie potrzeb

17.

Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka;

W razie potrzeb

18.

Stworzenie czasowych kącików zainteresowań związanych z bezpieczeństwem.

listopad/ grudzień

19.

Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych

W ciągu roku szkolnego

20.

Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści.

W ciągu roku szkolnego

21.

Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, prowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.

 

W ciągu roku szkolnego

 

 

Spodziewane efekty:

·         rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw.

·         nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków .

·         nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym.

·         nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia.

·         kształtowanie umiejętności bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej.

·         poznanie zasad zachowania się w obliczu niebezpieczeństw w kontaktach z żywiołami;

·         wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych;

·         dostrzeżenie potrzeby ochrony życia i zdrowia własnego oraz kolegów.

 

 

 

 

 

Korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne

 

 

 

 

Terminy

 

Zadania do realizacji

 

1.

Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:

·         nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem,

·         korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype),

·         wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty,

·         tworzenie poczty grupowej.

 

W razie potrzeby

2.

Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej.

W razie potrzeby

3.

Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać:

·         materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych,

·         materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii.

 

W razie potrzeby

4.

Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość – raport tygodniowy.

W razie potrzeby

5.

Bezpieczne korzystanie z internetu „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego.

Luty

6.

Udział w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" - moduł II

Wg harmonogramu organizatora

7.

Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK

Październik

8.

Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”, robota Dash/Photon.

Cały rok szkolny

9.

Uczestnictwo nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych.

Cały rok szkolny

10.

Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom.

 

Cały rok szkolny

 

Spodziewane efekty:

·         wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych

·         zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu

optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość

 

Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne

 

Terminy

 

Zadania do realizacji

1.

Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka z wykorzystaniem zasobów ścieżki dydaktycznej.

Cały rok szkolny

2.

Udział w ogólnopolskiej akcji ,, Dzieci uczą rodziców".

Cały rok szkolny

3.

Obchody wybranych świąt z kalendarza świat nietypowych dotyczących ekologii i przyrody. Wykorzystanie scenariuszy zajęć ze strony: "Ekokalendarz" https://www.ekokalendarz.pl/

Cały rok szkolny

4.

"Akcja-segregacja" – segregowanie papieru w sali/wdrażanie dzieci do oszczędzania papieru i właściwego gospodarowania przyborami dostępnymi na sali

Cały rok szkolny

5.

Udział w akcji „Sprzątanie Świata” – porządkowanie ogrodu przedszkolnego i otoczenia przedszkola wspólnie z pracownikami przedszkola. Dostrzeganie i ocena przez dzieci piękna otaczającej przyrody.

Wrzesień

6.

Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w toku bezpośredniej obserwacji w oparciu o wybrany program

Wg terminów zawartych w planach miesięcznych

7.

Urządzanie kącików przyrody, zagospodarowanie tarasów przez cały rok szkolny, zgodnie z tematykami z zakresu przyrody i ochrony środowiska oraz aktualną porą roku

Cały rok szkolny

8.

Zajęcia z wykorzystaniem mapy Polski - zwrócenie uwagi na zróżnicowanie regionów Polski charakteryzujących się różnym ukształtowaniem terenu, bogactwami naturalnymi, różną roślinnością i kulturą.

Zgodnie z terminem wybranym przez nauczycielki

9.

Realizowanie zadań w ramach projektu ,, W ogrodzie pszczółki czyli hortiterapia dla każdego"

 

wrzesień - grudzień

 

Spodziewane efekty:

·         ukształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie oraz środowisko naturalne/postawa szacunku wobec innych i przyrody

·         rozwijanie zamiłowania do piękna przyrody.

·         poszerzanie wiedzy na temat środowiska dzieci

·         postrzeganie i rozumienie przez dzieci zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie

·         nabieranie odpowiedzialności i troski o otaczający świat zwierząt i roślin.

wzrost świadomości zagrożeń ekologicznych.

 

 

 

 

LogoBIP

Wyszukiwarka