Wychowanie do wrażliwości
na prawdę i dobro.
Kształtowanie
właściwych postaw szlachetności,
zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie
|
|
Zadania do realizacji
|
Terminy
|
Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro
|
1.
|
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka,
zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu
w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym
kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie
internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do
respektowania zasad i kształtowanie umiejętności kontroli
samokontroli.
|
Wrzesień
|
2.
|
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu
troskliwości zainteresowania koleżanką i kolegą z grupy np. organizacja
urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem
poprzez komunikator Skype /pisanie listów, zachęcanie dzieci
do wysyłania do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez
przedszkolaki ze swoimi rodzinami np. podczas wakacji.
|
Cały rok szkolny
|
3.
|
Obchody Dnia Przedszkolaka – doskonalenie umiejętności rozpoznawania
i nazywania podstawowych emocji oraz radzenia sobie z ich przeżywaniem,
rozbudzenie poczucia szacunku do emocji własnych i innych, doskonalenie
umiejętności przedstawiania emocji i uczuć za pomocą charakterystycznych dla
dziecka form wyrazu, doskonalenie umiejętności rozróżniania emocji
przyjemnych i nieprzyjemnych, wdrażanie do umiejętności wczuwania się w
emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia, doskonalenie umiejętności
panowania nad nieprzyjemną emocją, doskonalenie umiejętności określania
własnego nastroju, nabywanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami
i ich przeżywaniem podczas sytuacji kryzysowych (np. pandemia), podkreślenie wartości przedszkola w
rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.
|
Wrzesień
|
4.
|
Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej
przeproszenia. Wprowadzenie do ramowego rozkładu dnia ,,powitanek”.
|
Cały rok szkolny
|
5.
|
Wykorzystywanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd
moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim.
Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania
pracy, stosunku do kłamstwa. Np. "O Grzesiu kłamczuchu i jego
cioci" J. Tuwim, "Moi mili" Małgorzata Strzałkowska,
"Prawda" Bożena Kozłowska, „Mama ma zmartwienie” Danuta Wawiłow.
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych,
prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim
najbliższym otoczeniu.
|
Cały rok szkolny
|
6.
|
Udział w projekcie "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
– moduł V
|
Luty-maj
|
7.
|
Obchody wybranych świąt z "Kalendarza świąt nietypowych"
nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.
Dzień przyjaciela
Dzień postaci z bajek
Dzień dobrych uczynków
Dzień osób starszych
Dzień niezapominajki
|
Wg kalendarza świąt nietypowych
|
8.
|
Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru.
Alternatywa – wycieczki wirtualne.
|
W ciągu roku szkolnego
|
Spodziewane efekty:
·
nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od
złego
·
rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na
krzywdę drugiego człowieka
·
nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego
człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania
·
nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość
·
uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
|
Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego
|
Zadania
|
Termin
|
1.
|
"Co to znaczy być szlachetnym?" - wytłumaczenie dzieciom
postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
2.
|
"Mały wolontariat" - promowanie idei wolontariatu na
terenie przedszkola.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
3.
|
Zapoznanie dzieci nowych/ przypomnienie dzieciom już uczęszczających
do naszego przedszkola, na czym polega
praca wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi
na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
4.
|
Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i
ogólnopolskim np. "Góra grosza”, sprzedawanie świec Bożonarodzeniowych i
baranków z okazji Wielkanocy, zbiórka art. spożywczych i higienicznych w
ramach współpracy z Caritasem.
|
Wg harmonogramu akcji
|
5.
|
Nawiązanie współpracy z instytucjami/fundacjami/stowarzyszeniami
działającymi na rzecz lokalnej społeczności i podjęcie wspólnych działań.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
6.
|
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry
jako ponadczasowego wzoru dobroczynności
|
Grudzień
|
7.
|
Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci
do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych
oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę.
|
Grudzień
|
8.
|
Udział w akcji ,, Pola nadziei” – sprzedawanie żonkili i przekazanie
pieniędzy na rzecz budowy Hospicjum w Tomaszowie Maz.
|
Kwiecień
|
9.
|
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy
potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich
|
Wybrany przez nauczyciela
|
10.
|
Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. Spotkanie z
ornitologiem/alternatywa on-line
|
grudzień-marzec
|
11.
|
Zbiórka nakrętek i przekazanie na wybrany cel dobroczynny.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
Spodziewane efekty:
·
Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie,
·
Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych,
·
Kształtowanie postaw prospołecznych
·
Rozwijanie empatii
·
Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
·
Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności
·
Współdziałanie z organizacjami społecznymi
·
Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i
lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem
Kształtowanie umiejętności działania zespołowego
|
Kształtowanie dbałości o zdrowie
|
Zadania do realizacji
|
Termin
|
1.
|
Realizacja tematyki
tygodniowej dotyczącej promowania zdrowego stylu życia dzieci poprzez
poszerzenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania się, ukazanie dzieciom
wartości zdrowia i potrzeby jego ochrony.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
2.
|
Aranżacja sali w taki
sposób, aby umożliwiła celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich
spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także
umożliwianie wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne
produktów), a nawet ich komponowania np. umożliwienie dzieciom wyboru
dodatków do pieczywa do śniadań i podwieczorków – w starszych grupach tzw.
szwedzki stół – samodzielne przygotowanie kanapek z dostarczonych różnych
składników
|
Cały rok szkolny
|
3.
|
Przeprowadzenie warsztatów
kulinarnych - samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków przez
dzieci. Zachęcanie dzieci do zjadania
warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku,
węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie ich.
|
Wybrany przez nauczyciela
|
4.
|
Zorganizowanie w każdej grupie kącików do prowadzenia obserwacji i
doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasoli, zbóż,
ziół. Wykorzystanie tarasów i ścieżki
edukacyjnej ,, W ogrodzie pszczółki”
|
Wybrany przez nauczyciela
|
5.
|
Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez
kontakt dzieci z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami
poruszającymi tematykę zdrowego odżywiania się. Przykłady: „Na straganie” J.
Brzechwa, „Dla każdego coś zdrowego”
W. Karaszewski, "Warzywa" K. Roguski
|
Wybrany przez nauczyciela
|
6.
|
Udział w projekcie ,,Gotuj się na zmiany"
|
Cały rok szkolny
|
7.
|
Zorganizowanie spotkania z przedszkolną kucharką/intendentem –
pogadanka na temat żywienia dzieci.
|
Październik
|
8.
|
Zorganizowanie spotkania z dietetykiem/alternatywa
"on-line" lub prezentacja multimedialna.
|
Marzec
|
9.
|
Realizacja zadań z projektu ,, W ogrodzie pszczółki czyli
hortiterapia dla każdego” związanych z kształtowaniem u dzieci prawidłowych
nawyków żywieniowych.
|
Zgodnie z harmonogramem realizacji projektu
|
10.
|
Obchody wybranych świąt z kalendarza świąt nietypowych, których celem
jest ukazanie wartości zdrowego odżywiania się np.
Dzień marchewki
Dzień mleka
Dzień jabłka
|
Październik
Grudzień
Maj
|
Ruch to zdrowie
|
1.
|
Promowanie zdrowego
stylu życia dzieci poprzez rozbudzanie zamiłowania do aktywności fizycznej
- tematyka tygodniowa na temat
aktywności fizycznej/sportu w każdej grupie.
|
W ciągu roku szkolnego
|
2.
|
Codzienne ćwiczenia
poranne i zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń
gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.
|
W ciągu roku szkolnego
|
3.
|
Wykorzystywanie różnorodnych metod służących zdobywaniu doświadczeń
twórczych w zakresie ruchu, m.in: Ruch
Rozwijający W. Sherborne, EPR D. Dziamskiej, edukacja kinezjologiczna P.
Denisona, metoda M. Ch. Knillów.
|
W ciągu roku szkolnego
|
4.
|
Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na
świeżym powietrzu:- organizowanie spacerów i wycieczek (zgodnie z aktualnymi
wytycznymi GIS), międzygrupowych zawodów sportowych.
|
W ciągu roku szkolnego
|
7.
|
Uczestnictwo w akcji: "Dzień Pustej Sali" – przeprowadzenie
zajęć poza budynkiem przedszkola np. na ścieżce dydaktycznej, na tarasie
|
Wrzesień/ październik
Maj/czerwiec
|
8.
|
Udział przedszkola w inicjatywie o zasięgu europejskim: "Move
week", prezentującą korzyści
wynikające z aktywnego trybu życia oraz regularnego uprawiania sportu.
|
Wg harmonogramu organizatora
|
9.
|
"Międzynarodowy Dzień Tańca" –zorganizowanie warsztatów
tanecznych na terenie przedszkola/nawiązanie współpracy z instruktorem tańca
|
Maj
|
10.
|
Udział przedszkola w akcji: "Sprintem do maratonu"
organizowanej przez "Bliżej Przedszkole"
|
Maj
|
11.
|
Zorganizowanie spotkań ze sportowcami/trenerami. Alternatywa on-line/off-line.
Zorganizowanie przy okazji spotkania mini-treningu dla dzieci.
|
Termin wybrany przez nauczyciela
|
12.
|
Zorganizowanie wycieczki na stadion sportowy/boisko szkolne.
|
Termin wybrany przez nauczyciela
|
13.
|
Zorganizowanie wspólnie z Przedszkolem Samorządowym w Osiedlu Niewiadów kolejnej ,, Spartakiady
przedszkolaków”
|
Maj
|
Higiena
|
1.
|
Udział przedszkola w "Światowym Dniu Mycia Rąk". Kształtowanie przekonania o konieczności
stosowania zasad higieny osobistej i przestrzeganie higieny otoczenia:
prawidłowe mycie rąk, higiena jamy ustnej, włosów i paznokci, samodzielne
korzystanie z toalety, mycie rąk po wyjściu z toalety.
|
Październik
|
2.
|
Udział w projekcie edukacyjnym: "Czyściochowe przedszkole"
|
Wg harmonogramu organizatora
|
3.
|
Promowanie dbałości o własne ciało poprzez kontakt dzieci z
literaturą dziecięcą.
Przykłady: „Grzebień i szczotka”J. Brzechwa, „Przed lusterkiem”A
Chruścielewska, „Ręka rękę myje” T.
Fiutowska.
|
Cały rok szkolny
|
4.
|
Organizowanie wycieczek edukacyjnych do apteki/sklepu z artykułami
higienicznymi (w momecie sprzyjającej sytaucji pandemicznej. Zgodnie z
aktualnymi wytycznymi GIS). Alternatywa
online/of-line
|
Termin wybrany przez nauczyciela
|
5.
|
Spotkanie z lekarzem/pielęgniarką – zapoznanie dzieci z zawodem
lekarza/pielęgniarki, zwrócenie uwagi na spożywanie zdrowych produktów,
korzystania z ruchu na świeżym powietrzu, przestrzeganie zasad higieny oraz
wykazanie związku między chorobą a leczeniem i koniecznością przyjmowania
lekarstw. Alternatywa on-line/off-line.
|
Termin wybrany przez nauczyciela
|
6.
|
Nawiązanie współpracy ze stomatologiem: pogadanki na temat dbania o
higienę jamy ustnej, nauka prawidłowego mycia zębów, przeglądy
stomatologiczne. Alternatywa on-line/off-line.
|
Termin wybrany przez nauczyciela
|
Spodziewane efekty:
·
Zapewnienie dobrego samopoczucia dzieci poprzez zaspokojenie jego
codziennych potrzeb
·
Zapewnienie dzieciom optymalnej ilości zajęć i zabaw ruchowych
·
Nabycie przez dzieci wiedzy na temat zdrowego odżywiania, ukazanie
dzieciom jego wpływu na ich kondycję fizyczną i psychiczną
·
Poznanie przez dzieci i rodziców elementarnych działań związanych z
profilaktyką zdrowotną, a także postaw proekologicznych oraz stosowanie ich w
życiu codziennym.
·
Promocja zdrowego stylu życia - dzieci i rodzice wiedzą jakie znaczenie
ma ruch oraz właściwe żywienie
Ujednolicenie działań prozdrowotnych nauczycieli,
personelu, rodziców i dzieci
|