Koncepcja pracy przedszkola

 

Załącznik do uchwały Nr 4/30/08/2019

Rady Pedagogicznej

Przedszkola Samorządowego w Ujeździe

z dnia 30.08.2019r.w sprawie

zatwierdzenia do realizacji

Programu Rozwoju - Koncepcji Pracy

Przedszkola Samorządowego w Ujeździe

 

                PROGRAM   ROZWOJU,   KONCEPCJA PRACY

PRZEDSZKOLA  SAMORZĄDOWEGO

W  UJEŹDZIE

na lata 2019-2022

 

 

 

Misja

 

Nasze przedszkole tworzy i zapewnia warunki wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku, aby bez widocznego wysiłku, bez stresu zgodnie
z wrodzonymi predyspozycjami osiągnęło jak najwyższy stopień rozwoju
i z sukcesem rozpoczęło naukę w szkole
.

 

Wizja

 

1.      Przedszkole nasze stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy
z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia
w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych tj: dobro, prawda
i piękno.

 

2.      Przedszkole zapewnia opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość odkrywania swoich możliwości. Dzięki bogatej ofercie edukacyjnej rozwijają swoje zainteresowania.

 

3.      Przedszkole nasze jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez rozwijanie aktywności  muzyczno – ruchowej z wykorzystaniem metod:    C. Orfa, R. Labana, W. Sherborne, B. Strauss, Pedagogiki zabawy  i koncepcji edukacyjnych oraz gry na zróżnicowanym instrumentarium.

 

4.      Stosujemy aktywne słuchanie muzyki klasycznej wykorzystując ją na różnych płaszczyznach pracy z dzieckiem ( zajęcia, uroczystości, relaksacja, koncentracja uwagi).

 

5.      Wiodącą koncepcją pracy jest Plan Daltoński umożliwiający dzieciom rozwój : samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji.

 

6.      Głównymi metodami w pracy z dzieckiem są:

    - TPR (Total Physical Response)

     -Watts English

        W codziennej pracy z dziećmi wykorzystujemy elementy metod:

      - ,,Odimienna metoda nauki czytania” Ireny Majchrzak

      - „Edukacja przez ruch” Doroty Dziamskiej

      -„Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej

      - „Metoda Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz

 

7.      Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim               dzieciom zarówno zdrowym jak i niepełnosprawnym oraz zaspokaja ich        naturalne potrzeby.

8.      Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, potrafiące współpracować z innymi , są odpowiedzialne, samodzielne, zdolne do autorefleksji. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia. Wykazuje się motywacją do uczenia, doskonale radzi sobie w sytuacjach trudnych i  dąży do osiągnięcia sukcesu.

 

    9. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną oraz odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, która systematycznie i szczegółowo analizuje efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.

 

   10. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną.

 

  11. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami , uwzględnia ich potrzeby
i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Zasady współpracy ujęte są w dokumencie

 

  12.  Nasze Przedszkole jest kolorowe i bezpieczne. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, odpowiednie meble, pomoce dydaktyczne i odpowiednie zabawki przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu, bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy.

 

  13.  Przedszkole nasze promuje swoje osiągnięcia w bliższym i dalszym środowisku, współpracując z: lokalnymi, ogólnopolskimi i międzynarodowymi mediami, fundacjami oraz organizacjami.

 

  14. W celu wzbogacenia bazy przedszkolnej poszukujemy pozabudżetowych środków finansowych.

 

  15. Poszerzamy realizację treści podstawy programowej realizując różnorodne własne projekty oraz biorąc udział w innych projektach ogólnopolskich
i międzynarodowych. 

 

  16. Rozwijamy kreatywność, przedsiębiorczość i kompetencje cyfrowe dzieci poprzez zakup do każdej sali tablicy interaktywnej.

 

  17. Prowadzimy działania w zakresie doradztwa zawodowego, obejmujące preorientację zawodową, która ma na celu zapoznanie dzieci z różnorodnymi zawodami występującymi w najbliższym otoczeniu, kształtowanie postawy pracy
i motywacji
do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci
oraz stymulowanie
ich pro-zawodowych marzeń.

 

18. Rozwijamy kompetencje kluczowe, które z jednej strony mają na celu wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, a z drugiej – dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a także przez działanie umożliwią kształtowanie odpowiednich postaw. Będziemy zwracać szczególną uwagę na modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo, odczuwanie
i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka.

 

19. Prowadzimy edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju w aspekcie przyrodniczym, społecznym, gospodarczym i kulturowym.

 

Cele strategiczne

 

1.     Przedszkole prowadzi wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka aby osiągnęło rozwój na górnej granicy swoich możliwości.

 

2.     Przedszkole wspiera nauczycieli w kreowaniu własnego rozwoju zawodowego.

 

3.     Przedszkole poszerza grono partnerów do realizacji swoich celów statutowych.

 

4.     Przedszkole unowocześnia i wzbogaca swoją bazę aby mogło z sukcesem wypełniać zadania opiekuńczo - wychowawczo - dydaktyczne.

 

 

Cel strategiczny

Zadania

Cele szczegółowe

Przedszkole prowadzi wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka aby osiągnęło rozwój na górnej granicy swoich możliwości.

1. Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów,  uwzględnianie ich w procesie wspierania indywidualnego rozwoju dziecka

1. Korzystanie ze sprawdzonych lub opracowanie własnych narzędzi diagnostycznych

2.Systematyczne badanie osiągnięć dzieci

3. Rozwijanie oraz wspieranie zainteresowań
i uzdolnień

4. Podnoszenie skuteczności pracy korekcyjno – kompensacyjnej oraz terapeutycznej

5. Objęcie szczególną troską: dzieci o niskim statusie społecznym
i materialnym, dzieci emigrantów zarobkowych, dzieci
z rodzin niepełnych oraz dzieci przebywających
w rodzinnych placówkach opiekuńczych

6.Wdrażanie dzieci do samoobsługi, troski
o otoczenie, do używania form grzecznościowych oraz odpowiednich zachowań społecznych

7. Rozwijanie u dzieci samodzielności, pobudzanie ich odpowiedzialności oraz umiejętności współpracy.

2. Określenie profilu inteligencji każdego dziecka.

 

 

 

 


3. Promowanie zdrowego stylu życia.

1. Wykorzystanie narzędzi zaproponowanych przez Aldonę Kopik
i Monikę Zatorską w
książce

,, Wielorakie podróże edukacja dla dziecka”.

 

1. Wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się

2. Wyrabianie nawyków umożliwiających zapobieganie szerzeniu się zakażeń: wirusowych, bakteryjnych oraz pasożytniczych

3. Promowanie aktywności ruchowej

4. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, a także sposobów właściwego radzenia sobie
z różnorodnymi uczuciami i emocjami

5.  Kształtowanie prawidłowych relacji społecznych

6. Wyrabianie postaw proekologicznych

4. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie do nauki w szkole

1. Realizacja programów własnych przez nauczycieli

2. Wykorzystanie metod aktywizujących

3. Wykorzystywanie
w pracy opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej koncepcji „Planu daltońskiego”

4. Organizowanie zajęć dodatkowych ( zajęcia rytmiczne )

5. Włączenie do pracy edukacyjnej urządzeń multimedialnych

6. Bogacenie wachlarza oddziaływań wychowawczych
i terapeutycznych

( techniki relaksacyjne, bajkoterapia, skuteczne nagradzanie)

7. Organizacja zajęć: logopedycznych, terapeutycznych oraz zajęć z psychologiem

8. Rozwijanie inteligencji wielorakich

Przedszkole wspiera nauczycieli
w kreowaniu własnego rozwoju zawodowego.

1. Szkolenie rady pedagogicznej w obszarach wymagających intensyfikacji pracy

1. Umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka, rozpoznawania jego potrzeb oraz możliwości, indywidualizacja pracy z dzieckiem

2. Praca z dziećmi
o zaburzonym rozwoju intelektualnym oraz społeczno-emocjonalnym

3. Rozwijanie u dzieci zainteresowań artystycznych

4. Wspieranie rodziców, zachęcanie ich do współpracy

5. Aktualizacja wiedzy biomedycznej nauczycieli, utrwalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

2. Szkolenie nauczycieli w zakresie poszerzania oferty edukacyjnej przedszkola.

1. Zdobycie umiejętności budowania oraz wdrażania projektów
i programów edukacyjnych,

2. Metody aktywizujące

3. Zdobycie przez kolejnego nauczyciela kwalifikacji do prowadzenia zajęć
z języka angielskiego.

 

3. Szkolenie członków zespołów zadaniowych.

1. Realizacja zadań liderów WDN

2. Konstruowanie narzędzi badawczych
i prowadzenie diagnoz przez zespoły do spraw ewaluacji

4. Wspieranie nauczycieli w sytuacji obciążenia zawodowego.

1. Stres nauczycielski
i zapobieganie wypaleniu zawodowemu

2. Asertywność
w sytuacji obciążenia zawodowego

 

 

 

 

 

 

Przedszkole poszerza grono partnerów do realizacji celów rozwojowych przedszkola.

1. Prowadzenie skutecznej promocji przedszkola.

1. Prowadzenie strony internetowej przedszkola

2. Umieszczanie artykułów
o działalności przedszkola, imprezach i uroczystościach
w gazecie samorządowej  ,, Nasza Gmina” oraz w gazetach: ,,Tomaszowski Informator Tygodniowy” 

,, Dziennik Łódzki”,
a także „Wychowanie
w Przedszkolu”

3.Umieszczanie informacji
o działalności przedszkola na wybranych, różnorodnych portalach społecznościowo - informacyjnych

4. Opracowanie folderu przedszkola

5. Wykorzystywanie logo placówki w celu jej promocji.

2. Nawiązanie lub kontynuowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, z różnymi instytucjami mediami, fundacjami, organizacjami stowarzyszeniami.

1. Kontynuowanie współpracy z: fundacją ABC XXI,, Cała Polska czyta dzieciom”, fundacją,, Dzieci Niczyje”, fundacją ,, Nasz Dom”, fundacją,, RECAL”, fundacją ,,REEBA”, fundacją „Nasza Ziemia”, fundacją „Eko – szkoła”

2. Kontynuowanie współpracy z radiem ,,Fama”

3.  Kontynuowanie współpracy
z organizacjami :TPD Odziałem Powiatowym w Tomaszowie Maz., PCK – Oddziałem Regionalnym
w Tomaszowie Maz., Klubem

,, Gaja”, Gminnym Kołem Emerytów
i Rencistów

4. Kontynuowanie współpracy
z instytucjami: Miejską Biblioteką Publiczną
w Tomaszowie Maz. , Gminną Biblioteką Publiczną w Ujeździe, , Powiatową i Miejską Biblioteką im. J. Piłsudskiego w Łodzi,

5.Kontynuowanie współpracy z : parafią Rzymsko - Katolicką p/w św. Wojciecha
w Ujeździe, parafią Rzymsko – Katolicką p/w NSJ w Tomaszowie Mazowieckim, parafią Rzymsko – Katolicką p/w św. Rodziny
w Tomaszowie Mazowieckim, Nadleśnictwem Spała, zakładem produkcyjnym ,,Eurobox”, Gminnym Ośrodkiem Kultury
w Ujeździe, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Urzędem Gminy, Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną
w Tomaszowie Mazowieckim, OSP Ujazd, Powiatową Komendą Państwowej Straży Pożarnej
w Tomaszowie Mazowieckim, Komendą Powiatową Policji w Tomaszowie Maz., Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Tomaszowie Maz. , Komendą Hufca ZHP
w Tomaszowie Mazowieckim, Zespołem Szkół
w Ujeździe, II LO im. S. Żeromskiego
w Tomaszowie Mazowieckim, Muzeum Regionalnym im. Antoniego hr. Ostrowskiego
w Tomaszowie Mazowieckim,

 

 

Uniwersytetem Ludowym
w Ciosnach,

 

Przedszkolem Samorządowym
w Niewiadowie, Przedszkolem
w Rokicinach, PUP
w Tomaszowie Maz.

- współpraca z Przedszkolami Nr 2, 3
i 20  w Tomaszowie Maz.

- nawiązanie bliższej współpracy z przedszkolami z terenu całej Polski
oraz z przedszkolami zagranicznymi

- współpraca
z uczelniami wyższymi

- współpraca
z różnorodnymi organizacjami użyteczności publicznej oraz organizacjami pożytku publicznego

Przedszkolami zrzeszonymi w OMEP

6. Kontynuowanie współpracy z Polskim Komitetem Międzynarodowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP.

7. Kontynuowanie współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Dalton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Kontynuowanie ścisłej współpracy z domem rodzinnym każdego dziecka.


1. Realizacja  "Programu  adaptacji”

2.  Informowanie rodziców
o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych
w pracy z dziećmi
w bieżącym miesiącu
i oczekiwanych efektach poprzez wywieszanie na gazetkach grupowych odpowiednich informacji

3. Dwa razy w roku szkolnym przekazywanie rodzicom wyników obserwacji lub diagnozy dziecka
(w zależności od wieku dziecka)

4. Informowanie rodziców na bieżąco
o podjętych działaniach korekcyjno – kompensacyjnych oraz terapeutycznych,
a także o planach pracy z dziećmi uzdolnionymi

5. Organizowanie dla rodziców cyklicznych warsztatów ze specjalistami

6. Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców.

7. Wspomaganie rodziców
w wychowaniu dziecka.

8. Zachęcanie rodziców do współdecydowania o pracy przedszkola

9. Wzbogacenie działalności Klubu Czytających Rodzin „Rozczytane motylki”
o nowe formy i metody pracy.

Przedszkole unowocześnia
i wzbogaca bazę przedszkola aby mogło
z sukcesem wypełniać zadania wychowawczo- dydaktyczno -opiekuńcze.

1. Zagospodarowanie sal i innych pomieszczeń  w nowym budynku przedszkola.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Aranżacja sal, kącików, rozmieszczenie nowych mebli
  2. Doposażanie sal w nowe pomoce dydaktyczne, sprzęt.
  3. Wykonanie dekoracji tablic tematycznych
    i okien.

 

 


  1. Zakup tablic interaktywnych.
  2. Zakup sprzętu do odtwarzania muzyki.
  3. Zakup pomocy
    i sprzętu do zajęć rehabilitacyjnych.

 

2. Doposażenie placówki w nowoczesny sprzęt.

2. Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola i jego wyposażenia .

1.Wyposażenie placu zabaw w nowy
i bezpieczny sprzęt.

2.Zakup materiałów
i pomocy służących do zagospodarowania tarasów znajdujących się przy salach.

3. Bieżące odnawianie sal i innych pomieszczeń przedszkola.

4. Na bieżąco dokonywanie zakupów brakujących w salach mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.

 

 

 

*

LogoBIP

Wyszukiwarka