Koncepcja pracy przedszkola
Załącznik do uchwały Nr
4/30/08/2019
Rady Pedagogicznej
Przedszkola
Samorządowego w Ujeździe
z dnia 30.08.2019r.w
sprawie
zatwierdzenia do
realizacji
Programu Rozwoju -
Koncepcji Pracy
Przedszkola
Samorządowego w Ujeździe
PROGRAM
ROZWOJU, KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W
UJEŹDZIE
na lata 2019-2022
Misja
Nasze
przedszkole tworzy i zapewnia warunki wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku,
aby bez widocznego wysiłku, bez stresu zgodnie
z wrodzonymi predyspozycjami
osiągnęło jak najwyższy stopień rozwoju
i z sukcesem rozpoczęło naukę w szkole.
Wizja
1.
Przedszkole nasze
stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy
z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia
w
ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem
wartości uniwersalnych tj: dobro, prawda
i piękno.
2.
Przedszkole zapewnia
opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa. Dzieci mają możliwość odkrywania swoich możliwości. Dzięki
bogatej ofercie edukacyjnej rozwijają swoje zainteresowania.
3.
Przedszkole nasze jest
placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w
szkole poprzez rozwijanie aktywności
muzyczno – ruchowej z wykorzystaniem metod: C. Orfa, R. Labana, W. Sherborne, B. Strauss, Pedagogiki
zabawy i koncepcji edukacyjnych oraz
gry na zróżnicowanym instrumentarium.
4.
Stosujemy aktywne
słuchanie muzyki klasycznej wykorzystując ją na różnych płaszczyznach pracy z
dzieckiem ( zajęcia, uroczystości, relaksacja, koncentracja uwagi).
5.
Wiodącą koncepcją pracy
jest Plan Daltoński umożliwiający dzieciom rozwój : samodzielności,
odpowiedzialności, współpracy i refleksji.
6.
Głównymi metodami w
pracy z dzieckiem są:
-
TPR (Total Physical Response)
-Watts
English
W codziennej pracy z dziećmi
wykorzystujemy elementy metod:
- ,,Odimienna metoda nauki czytania” Ireny Majchrzak
- „Edukacja przez ruch” Doroty Dziamskiej
-„Dziecięca matematyka” Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej
- „Metoda Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz
7.
Przedszkole umożliwia
wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom zarówno zdrowym jak i niepełnosprawnym oraz
zaspokaja ich naturalne potrzeby.
8.
Absolwenci naszego
przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, potrafiące współpracować
z innymi , są odpowiedzialne, samodzielne, zdolne do autorefleksji. Dziecko
kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli
ucznia. Wykazuje się motywacją do uczenia, doskonale radzi sobie w sytuacjach
trudnych i dąży do osiągnięcia sukcesu.
9. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną oraz
odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, która systematycznie i szczegółowo analizuje
efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia
się.
10. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki
międzyludzkie
i skuteczną komunikację interpersonalną.
11. Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami , uwzględnia ich
potrzeby
i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są
naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane. Zasady współpracy
ujęte są w dokumencie
12. Nasze Przedszkole jest
kolorowe i bezpieczne. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, odpowiednie meble, pomoce dydaktyczne i odpowiednie zabawki przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Plac zabaw
zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu, bezpieczne urządzenia
rekreacyjne zachęcają do zabawy.
13. Przedszkole nasze promuje
swoje osiągnięcia w bliższym i dalszym środowisku, współpracując z: lokalnymi,
ogólnopolskimi i międzynarodowymi mediami, fundacjami oraz organizacjami.
14. W celu wzbogacenia bazy przedszkolnej poszukujemy pozabudżetowych
środków finansowych.
15. Poszerzamy realizację treści podstawy programowej realizując
różnorodne własne projekty oraz biorąc udział w innych projektach
ogólnopolskich
i międzynarodowych.
16. Rozwijamy kreatywność, przedsiębiorczość i kompetencje cyfrowe
dzieci poprzez zakup do każdej sali tablicy interaktywnej.
17. Prowadzimy działania w zakresie doradztwa zawodowego, obejmujące
preorientację zawodową, która ma na celu zapoznanie dzieci z różnorodnymi zawodami występującymi w najbliższym
otoczeniu, kształtowanie postawy pracy
i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci
oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
18. Rozwijamy kompetencje kluczowe,
które z jednej strony mają na celu wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, a
z drugiej – dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki
i zdobyć umiejętności praktyczne, a także przez działanie umożliwią
kształtowanie odpowiednich postaw. Będziemy zwracać szczególną uwagę na
modelowanie, naśladowanie pozytywnych wzorców, świadome tworzenie sytuacji
pozwalających na aktywne uczestnictwo, odczuwanie
i eksplorację dostępnej przestrzeni z zastosowaniem zasad indywidualnego
podejścia do każdego dziecka.
19. Prowadzimy edukację na rzecz zrównoważonego
rozwoju w aspekcie przyrodniczym, społecznym, gospodarczym i kulturowym.
Cele strategiczne
1.
Przedszkole prowadzi
wspomaganie indywidualnego rozwoju każdego dziecka aby osiągnęło rozwój na
górnej granicy swoich możliwości.
2.
Przedszkole wspiera
nauczycieli w kreowaniu własnego rozwoju zawodowego.
3.
Przedszkole poszerza
grono partnerów do realizacji swoich celów statutowych.
4.
Przedszkole unowocześnia
i wzbogaca swoją bazę aby mogło z sukcesem wypełniać zadania opiekuńczo -
wychowawczo - dydaktyczne.
Cel strategiczny
|
Zadania
|
Cele szczegółowe
|
Przedszkole prowadzi wspomaganie
indywidualnego rozwoju każdego dziecka aby osiągnęło rozwój na górnej granicy
swoich możliwości.
|
1. Wczesne rozpoznawanie uzdolnień i niedoborów, uwzględnianie ich w procesie wspierania
indywidualnego rozwoju dziecka
|
1. Korzystanie ze sprawdzonych lub opracowanie własnych
narzędzi diagnostycznych
2.Systematyczne badanie osiągnięć dzieci
3. Rozwijanie oraz wspieranie zainteresowań i uzdolnień
4. Podnoszenie skuteczności pracy korekcyjno –
kompensacyjnej oraz terapeutycznej
5. Objęcie szczególną troską: dzieci o niskim statusie
społecznym i materialnym, dzieci emigrantów zarobkowych, dzieci z rodzin
niepełnych oraz dzieci przebywających w rodzinnych placówkach opiekuńczych
6.Wdrażanie dzieci do samoobsługi, troski o otoczenie, do
używania form grzecznościowych oraz odpowiednich zachowań społecznych
7. Rozwijanie u dzieci samodzielności, pobudzanie ich
odpowiedzialności oraz umiejętności współpracy.
|
2. Określenie profilu inteligencji każdego dziecka.
3. Promowanie zdrowego stylu życia.
|
1. Wykorzystanie narzędzi zaproponowanych przez Aldonę
Kopik i Monikę Zatorską w książce
,, Wielorakie podróże edukacja dla dziecka”.
1. Wyrabianie umiejętności zdrowego odżywiania się
2. Wyrabianie nawyków umożliwiających zapobieganie
szerzeniu się zakażeń: wirusowych, bakteryjnych oraz pasożytniczych
3. Promowanie aktywności ruchowej
4. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, a także
sposobów właściwego radzenia sobie z różnorodnymi uczuciami i emocjami
5. Kształtowanie
prawidłowych relacji społecznych
6. Wyrabianie postaw proekologicznych
|
4. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola
umożliwiającej przygotowanie do nauki w szkole
|
1. Realizacja programów własnych przez nauczycieli
2. Wykorzystanie metod aktywizujących
3. Wykorzystywanie w pracy opiekuńczo – wychowawczo –
dydaktycznej koncepcji „Planu daltońskiego”
4. Organizowanie zajęć dodatkowych ( zajęcia rytmiczne )
5. Włączenie do pracy edukacyjnej urządzeń multimedialnych
6. Bogacenie wachlarza oddziaływań wychowawczych i
terapeutycznych
( techniki relaksacyjne, bajkoterapia, skuteczne
nagradzanie)
7. Organizacja zajęć: logopedycznych, terapeutycznych oraz
zajęć z psychologiem
8. Rozwijanie inteligencji wielorakich
|
Przedszkole wspiera nauczycieli w kreowaniu
własnego rozwoju zawodowego.
|
1. Szkolenie rady pedagogicznej w obszarach wymagających
intensyfikacji pracy
|
1. Umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka,
rozpoznawania jego potrzeb oraz możliwości, indywidualizacja pracy z
dzieckiem
2. Praca z dziećmi o zaburzonym rozwoju intelektualnym
oraz społeczno-emocjonalnym
3. Rozwijanie u dzieci zainteresowań artystycznych
4. Wspieranie rodziców, zachęcanie ich do współpracy
5. Aktualizacja wiedzy biomedycznej nauczycieli,
utrwalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
|
2. Szkolenie nauczycieli w zakresie poszerzania oferty
edukacyjnej przedszkola.
|
1. Zdobycie umiejętności budowania oraz wdrażania
projektów i programów edukacyjnych,
2. Metody aktywizujące
3. Zdobycie przez kolejnego nauczyciela kwalifikacji do
prowadzenia zajęć z języka angielskiego.
|
3. Szkolenie członków zespołów zadaniowych.
|
1. Realizacja zadań liderów WDN
2. Konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie diagnoz
przez zespoły do spraw ewaluacji
|
4. Wspieranie nauczycieli w sytuacji obciążenia
zawodowego.
|
1. Stres nauczycielski i zapobieganie wypaleniu zawodowemu
2. Asertywność w sytuacji obciążenia zawodowego
|
Przedszkole poszerza grono partnerów do
realizacji celów rozwojowych przedszkola.
|
1. Prowadzenie skutecznej promocji przedszkola.
|
1. Prowadzenie strony internetowej przedszkola
2. Umieszczanie artykułów o działalności przedszkola,
imprezach i uroczystościach w gazecie samorządowej ,, Nasza Gmina” oraz w gazetach: ,,Tomaszowski Informator
Tygodniowy”
,, Dziennik Łódzki”, a także „Wychowanie w Przedszkolu”
3.Umieszczanie informacji o działalności przedszkola na
wybranych, różnorodnych portalach społecznościowo - informacyjnych
4. Opracowanie folderu przedszkola
5. Wykorzystywanie logo placówki w celu jej promocji.
|
2. Nawiązanie lub kontynuowanie współpracy ze środowiskiem
lokalnym, z różnymi instytucjami mediami, fundacjami, organizacjami
stowarzyszeniami.
|
1. Kontynuowanie współpracy z: fundacją ABC XXI,, Cała
Polska czyta dzieciom”, fundacją,, Dzieci Niczyje”, fundacją ,, Nasz Dom”,
fundacją,, RECAL”, fundacją ,,REEBA”, fundacją „Nasza Ziemia”, fundacją „Eko
– szkoła”
2. Kontynuowanie współpracy z radiem ,,Fama”
3. Kontynuowanie
współpracy z organizacjami :TPD Odziałem Powiatowym w Tomaszowie Maz., PCK –
Oddziałem Regionalnym w Tomaszowie Maz., Klubem
,, Gaja”, Gminnym Kołem Emerytów i Rencistów
4. Kontynuowanie współpracy z instytucjami: Miejską
Biblioteką Publiczną w Tomaszowie Maz. , Gminną Biblioteką Publiczną w
Ujeździe, , Powiatową i Miejską Biblioteką im. J. Piłsudskiego w Łodzi,
5.Kontynuowanie współpracy z : parafią Rzymsko - Katolicką
p/w św. Wojciecha w Ujeździe, parafią Rzymsko – Katolicką p/w NSJ w
Tomaszowie Mazowieckim, parafią Rzymsko – Katolicką p/w św. Rodziny w
Tomaszowie Mazowieckim, Nadleśnictwem Spała, zakładem produkcyjnym
,,Eurobox”, Gminnym Ośrodkiem Kultury w Ujeździe, Gminnym Ośrodkiem Pomocy
Społecznej, Urzędem Gminy, Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w
Tomaszowie Mazowieckim, OSP Ujazd, Powiatową Komendą Państwowej Straży
Pożarnej w Tomaszowie Mazowieckim, Komendą Powiatową Policji w Tomaszowie
Maz., Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Tomaszowie Maz. , Komendą Hufca
ZHP w Tomaszowie Mazowieckim, Zespołem Szkół w Ujeździe, II LO im. S.
Żeromskiego w Tomaszowie Mazowieckim, Muzeum Regionalnym im. Antoniego hr.
Ostrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim,
Uniwersytetem Ludowym w Ciosnach,
Przedszkolem Samorządowym w Niewiadowie,
Przedszkolem w Rokicinach, PUP w Tomaszowie Maz.
- współpraca z Przedszkolami Nr 2, 3 i 20 w Tomaszowie Maz.
- nawiązanie bliższej współpracy z przedszkolami z terenu
całej Polski oraz z przedszkolami zagranicznymi
- współpraca z uczelniami wyższymi
- współpraca z różnorodnymi organizacjami użyteczności
publicznej oraz organizacjami pożytku publicznego Przedszkolami zrzeszonymi w OMEP
6. Kontynuowanie współpracy z Polskim Komitetem
Międzynarodowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP.
7. Kontynuowanie współpracy z Polskim Stowarzyszeniem
Dalton.
|
3. Kontynuowanie ścisłej współpracy z domem rodzinnym
każdego dziecka.
|
1. Realizacja "Programu
adaptacji”
2. Informowanie
rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych w pracy z dziećmi w bieżącym
miesiącu i oczekiwanych efektach poprzez wywieszanie na gazetkach grupowych
odpowiednich informacji
3. Dwa razy w roku szkolnym przekazywanie rodzicom wyników
obserwacji lub diagnozy dziecka (w zależności od wieku dziecka)
4. Informowanie rodziców na bieżąco o podjętych
działaniach korekcyjno – kompensacyjnych oraz terapeutycznych, a także o
planach pracy z dziećmi uzdolnionymi
5. Organizowanie dla rodziców cyklicznych warsztatów ze
specjalistami
6. Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców.
7. Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
8. Zachęcanie rodziców do współdecydowania o pracy
przedszkola
9. Wzbogacenie działalności Klubu Czytających Rodzin
„Rozczytane motylki” o nowe formy i metody pracy.
|
Przedszkole unowocześnia i wzbogaca bazę
przedszkola aby mogło z sukcesem wypełniać zadania wychowawczo- dydaktyczno
-opiekuńcze.
|
1. Zagospodarowanie sal i innych pomieszczeń w nowym budynku przedszkola.
|
- Aranżacja
sal, kącików, rozmieszczenie nowych mebli
- Doposażanie
sal w nowe pomoce dydaktyczne, sprzęt.
- Wykonanie
dekoracji tablic tematycznych
i okien.
- Zakup
tablic interaktywnych.
- Zakup
sprzętu do odtwarzania muzyki.
- Zakup
pomocy
i sprzętu do zajęć rehabilitacyjnych.
|
2. Doposażenie placówki w nowoczesny sprzęt.
|
2. Systematyczne podnoszenie standardu budynku przedszkola
i jego wyposażenia .
|
1.Wyposażenie placu zabaw w nowy i bezpieczny sprzęt.
2.Zakup materiałów i pomocy służących do zagospodarowania
tarasów znajdujących się przy salach.
3. Bieżące odnawianie sal i innych pomieszczeń
przedszkola.
4. Na bieżąco dokonywanie zakupów brakujących w salach
mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.
|